prúdiť. Číňania ho používajú už vyše 4000 rokov a v súčasnosti sa presadzuje aj na západe ako prostriedok, pomocou ktorého si môžete kdekoľvek vytvoriť príjemné prostredie. Lin Jun, tibetský budhistický kňaz a veľmajster feng šuei, odišiel ešte v osemdesiatych rokoch na Západ a stal sa jedným z prvých ázijských odborníkov, ktorí vyučovali toto umenie v USA. Jeho študenti a nasledovníci neskôr založili celé inštitúcie, zaoberajúce sa feng šuei, a napísali aj knihy, vďaka ktorým sa teórie rozšírili z úzkych kruhov zasvätených na verejnosť. Pred štyrmi rokmi si napríklad realitný magnát Donald Trump najal feng šuei experta pri stavbe newyorského mrakodrapu. Kupci boli ázijského pôvodu a chceli budovu postavenú na základe princípov tohto umenia. "Oni tomu veria, a tak to musí byť dobré aj pre mňa," povedal Trump. Medzi ľudí, ktorí sa verejene priznávajú k tomu, že sa riadia týmito princípmi, patria aj herci Johnny Depp, Liam Neeson a údajne aj v domove britského princa Edwarda a jeho čerstvej nevesty Sophie Rhysovej-Jonesovej prúdi energia jedna radosť! Názov feng šuei znamená v preklade približne "vietor a voda" a ide o to, že životná energia "čchi", ktorá údajne preteká všetkým živým i neživým a nachádza sa všade naokolo, napodobňuje pohyb týchto dvoch živlov. Pri ideálnom usporiadaní predmetov prúdi bez prekážok, voľne, a tým pozitívne ovplyvňuje subjektívne pocity i dlhodobejší zdravotný stav ľudí. Problém ja však v tom, ako odmerať pôsobenie ideálne usporiadaných priestorov a zariadenia, no väčšina z tých, ktorí feng šuei vyskúšali, sa zhoduje, že ľudia sa cítia lepšie a produktivita práce stúpa. Prezident spoločnosti BHI Design Steven Reagan dal prestavať a nanovo zariadiť sídlo a tržby stúpli o 30 percent, zisky o 10 percent. Feng šuei možno aplikovať aj vo vývoji, v marketingu a reklame produktu, napríklad parfumu, nábytku… Základný poznatok znie: zbaviť sa odpadu, zbytočností, čo v prípade parfumu napríklad znamená menej je viac. Pri marketingu, inzerátoch hrá napríklad dôležitú úlohu aj farba. Oranžová je farba splynutia, súzvuku. Keď ľudia vidia oranžovú, podvedome dostanú impulz splynúť s produktom. Ružová ich uvoľní, takže zatúžia prečítať si inzerát, reklamu aj ďalej.
REUTERS