za ktorý prevzal garancie štát, splácať o 5 rokov. Zdroje EIB sú podľa jej viceprezidenta Wolfganga Rotha určené na "zvýšenie kvality slovenskej železničnej siete". Prvú časť úveru vo výške 120 miliónov eúr budú mať železnice k dispozícii v tomto polroku, zostávajúcich 80 miliónov použijú v budúcom roku. Investície budú smerovať najmä do opravy kritického 30-kilometrového úseku medzi Žilinou a poľskými hranicami, modernizácie telekomunikačnej siete a do nákupu 35 vagónov osobnej dopravy. Jednou z podmienok získania nových úverových zdrojov pre železnice bolo schválenie procesu ich reštrukturalizácie, v rámci ktorého ŽSR ako najväčší zamestnávateľ na Slovensku (48 500 pracovníkov) zníži počet zamestnancov v nasledujúcich siedmich rokoch o 25 až 30 percent, pričom najviac - až 10-tisíc - by malo byť prepustených do troch rokov. V tomto roku plánuje EIB poskytnúť ďalšie 3 miliardy eúr na podporu projektov v strednej Európe. Približne polovica tejto sumy je súčasťou predvstupovej stratégie, ktorá je zameraná na pomoc desiatke kandidátskych krajín pri príprave na vstup do Európskej únie. Podmienka prepustenia tretiny zamestnancov železníc sa určite stretne s negatívnym ohlasom odborárov, ktorí sú citliví na každú zmienku o redukovaní počtu zamestnancov. Prepustenie niekoľko tisíc ľudí avizovali manažmenty železníc už od roku 1995, ale doteraz sa ani jeden na to neodhodlal práve pre tlak odborov. Železnice sú dnes najväčším dlžníkom na Slovensku. Do fondov odvádzajú prostriedky sporadicky, dlhujú za naftu, energie, vodu. Slovnaft pred časom pohrozil, že železniciam nedodá naftu, ak nesplatia dlhy.