Legendy prichádzajú a odchádzajú. Tento týždeň dal v stredu zapravdu skôr tej druhej časti predchádzajúcej vety. Vo veku 88 totiž zomrel vo svojom dome vo francúzskom zámku Touffou David Ogilvy, zakladateľ reklamnej agentúry Ogilvy & Mather, z ktorej sa za 50 rokov stal nadnárodný koncern, ročne inkasujúci takmer osem miliárd dolárov. Jeho diela označujú marketingoví profesionáli za "bibliu, ktorá definovala zlý a dobrý marketing".
D. Ogilvy začal písať svoju profesionálnu kapitolu v polovici tridsiatych rokov, keď z jeho pera vyšiel prvý inzerát. O 13 rokov neskôr založil spomínanú agentúru Ogilvy & Mather. Na výslnie slávy ho priniesol rok 1959, keď agentúra vyhrala konkurz na reklamnú kampaň výrobcu luxusných automobilov Rolls-Royce, ktorej ťažiskovým sloganom bolo tvrdenie, že "pri rýchlosti 60 míľ za hodinu robia najväčší hluk v novom Rolls-Royce jeho elektrické hodiny". Paradoxom je, že onedlho ukončil svoju spoluprácu s touto britskou automobilkou, pretože sa mu nepozdávala kvalita ním propagovaných vozidiel, ktoré patrili k jeho najobľúbenejším.
Detstvo Davida McKenzieho Ogilvyho sa spája s krachom na svetových burzách, ktorý znamenal aj koniec kariéry jeho otca - obchodníka na burze. K práci v oblasti marketingu "pričuchol" zásluhou svojho brata Francisa, zamestnanca londýnskej agentúry Mather & Crowther. Tu, ako neskôr napísal, sa zamiloval do marketingu. Prostredníctvom Mather & Crowther sa neskôr dostal na rok do Spojených štátov, čo vo svojich spomienkach označil za "najšťastnejšiu zmenu vo svojom živote". Tam vytvoril svoju hlavnú zásadu marketingovej komunikácie, ktorú neskôr opakoval každému: "Zákazník nie je debil. Je to tvoja manželka. Skús neuraziť jej inteligenciu." Zásluhou svojho citlivého prístupu sa D. Ogilvy stal synonymom inteligentného marketingu.
MICHAL TURČAN