Ešte pred niekoľkými mesiacmi analytici na americkej Wall Street takmer unisono ponúkali zdanlivo jednoduchý, paradoxne však účinný recept na rýchle zbohatnutie - podnikanie na internete. Ako huby po daždi sa rozšírili názvy nových a nových spoločností končiace sa príponou .com, ktorá nikoho nenecháva na pochybách, že tá-ktorá spoločnosť podniká v tom najvýnosnejšom odvetví hneď po obchodoch so zbraňami a drogami - v informačných technológiách. Zdá sa však, že časy internetových zlatokopov na Wall Street sú už definitívne preč.
Existuje nespočetný rad príkladov toho, ako nové komunikačné prostredie, ktoré rýchlosťou svetla prekonáva všetky bariéry a hranice štátov, vytvorilo nielen v USA, ale aj v Európe či Ázii rovnako rýchlo rozprávkovo bohatých ľudí, ktorých vek nepresahuje Kristove roky. Dnes sú majiteľmi rozsiahlych vyhľadávacích systémov na internete (Yahoo!) či virtuálnych blších trhov (eBay). Pravdepodobnosť úspechu nových a nových firiem orientujúcich sa na internet však s postupom času klesá. Pamätníci trhu sa iste pamätajú napr. na spoločnosť TheGlobe.com, ktorej akcie hneď po uvedení na trh raketovo explodovali nahor o viac ako 500 percent. Počas jedného dňa! Obdobné úspechy neskôr zaznamenali aj niektoré ďalšie mená, ich počet však v žiadnom prípade nedáva záruku rýchleho zbohatnutia na virtuálnom biznise.
Podľa posledných prieskumov mali investori v tomto roku možnosť nakúpiť emisie viac ako 120 nových internetových spoločností v nádeji na rýchle zbohatnutie. Napriek tomu, že ich priemerné zhodnotenie predstavuje za niekoľko týždňov asi 126 percent, zdanlivo úspešné číslo sa týka len vybranej časti internetových "šťastlivcov". Viac ako 70 percent nových akcií má v týchto dňoch ešte nižšiu cenu, za ktorú ju nakupovali investori pri ich príchode na akciový trh.
Rečou čísel možno osud novodobých zlatokopov vyjadriť aj inak. Z každých 10 nových firiem, ktorých akcie prídu na trh, čaká úspech len na dve. Tri ďalšie sa po určitom čase stanú súčasťou iných koncernov, pre ktoré je kúpa "hotových" firiem jednoduchšia ako ich založenie. Pre ostatných päť firiem je osud menej žičlivý a ich existencia sa končí krachom.
MICHAL TURČAN