Stredoveký Prešporok bol mestom pre ambicióznych mužov. V istých obdobiach im ponúkal až štyri richtárske miesta naraz. Vo chvíľach, keď sa na prešpurského richtára zosypalo príliš veľa nepríjemných právnych sporov, na scénu vystúpila jeho pravá ruka - podrichtár. Tak sa napríklad v roku 1383 za richtárčenia Paula Spitzera spomína podrichtár menom Kallanleukul. Dnes už nie je celkom jasné, či táto funkcia bola stabilná. Isté je, že keď pracovné povinnosti vyhnali richtára za hranice mesta, radní páni si podľa mestského práva zvolili podrichtára, na ktorého okrem pocitu dôležitosti prešli aj všetky richtárske práva a povinnosti. Menej ambicióznejší sa mohli realizovať vo funkcii maďarského richtára. Nie každý totiž vedel po maďarsky a tento richtár mal byť akousi spojkou medzi maďarským obyvateľstvom mesta a jeho vedením. Maďarský richtár sídlil na dnešnom Primaciálnom námestí a prvýkrát sa objavil v roku 1535. A pretože v Prešporku žilo veľa židov, dostali aj oni svojho richtára - pre istotu kresťana. Právne postavenie starozákonného obyvateľstva pripomínalo spleť divo rastúcich tropických lian. Malé nezhody medzi židmi sa riešili podľa židovského zákona pod dohľadom židovského richtára. Keď sa však napríklad pochytili židia s kresťanmi, rozsúdiť ich musel špeciálny súdny orgán, zložený zo židovských a z kresťanských prísažných. Ale ak sa prísažní nedohodli, do sporu chtiac-nechtiac musel vstúpiť hlavný richtár. Za ťažšie zločiny putovali židovskí previnilci až pred kráľovského vrchného komorníka. Židovských richtárov vymenúvali králi z radov vážených občanov. Z celého radu mien si kroniky dobre pamätajú meno židovského richtára z roku 1438, Gašpara Ventura, ktorý usiloval o majetok Salomona Mertleina, židovského syna, túžiaceho stať sa kresťanom. Z nejasného záznamu vyplýva aj to, že určite si ho dobre zapamätal aj kráľ Albrecht, pobývajúci toho času v Prešporku. Práve naňho sa Mertlein so zúfalou prosbou o pomoc a ochranu obrátil. Ako sa tento spor skončil, nevieme. Môžeme však predpokladať, že štyri richtárske miesta vzhľadom na dynamiku a pestré národnostné zloženie stredovekého Prešporka neboli vôbec zbytočné. BRANISLAV CHOVAN