BRATISLAVA (SME - tv) - Výrobné náklady Plastiky Nitra vzrastú medziročne v tomto roku asi o 2 percentá. Príčinou je zavedenie dovoznej prirážky a zvýšenie cien za energiu. Väčšie náklady bude spoločnosť kryť zvyšovaním cien svojich výrobkov. Zvýšené náklady sa však v cenách nepremietnu v plnej výške, ale firma bude hľadať aj vnútorné zdroje na ich vykrytie. V rozhovore pre denník SME to včera uviedol ekonomický riaditeľ Plastiky Igor Mesároš. Jedným zo stimulov, ktoré by mali sčasti kompenzovať zvýšené náklady, je postupné znižovanie zamestnaneckého stavu. To v podniku prebieha už od konca minulého roku, pre porovnanie: kým k ultimu roku 1998 zamestnávala Plastika 1193 pracovníkov, k 31. máju 1999 to bolo už len 1088 zamestnancov. I. Mesároš predpokladá tohtoročné tržby z predaja vlastných výrobkov na úrovni 1364 miliónov Sk, pričom v predchádzajúcom roku to bolo 1454 mil. korún. K poklesu tržieb Plastiky dochádza už niekoľko rokov. V minulom roku sa tržby medziročne znížili kvôli strateniu ruského trhu, ktoré bolo spôsobené vypuknutím hospodársej krízy v krajine, následkom čoho došlo aj k radikálnemu poklesu kurzu rubľa. Tieto skutočnosti negatívne vplývali na kúpyschopnosť ruských podnikov. K strateniu ruského trhu sa pridala aj znížená solventnosť chorvátskych a slovinských stavebných firiem ako aj pozastavenie diaľničnej výstavby v SR. Klesajúci trend má i tvorba zisku, kým v roku 1997 vykázala Plastika hrubý zisk na úrovni približne 66 mil. korún, v minulom roku to bolo už iba 52,696 miliónov Sk. V tomto roku I. Mesároš predpokladá ďalšie znižovanie hospodárskeho výsledku. Hospodárenie Plastiky sa za prvé tri mesiace tohto roka dostalo do červených čísel, keď spoločnosť v priebehu prvého štvrťroka vykázala stratu 5,486 mil. korún. Zapríčinili ju predovšetkým straty z finančných operácií (9,584 mil. Sk) a z bežnej činnosti (5,491 mil. Sk). Straty z finančných operácií boli aspoň sčasti redukované nákladovými úrokmi vo výške 9,187 mil. Sk. Prevádzkový hospodársky výsledok za obdobie január-marec 1999 predstavoval 6,93 mil. korún, keď tržby za predaj tovaru dosiahli úroveň 11,034 mil. Sk a tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb boli 228,95 mil. Sk. Približne 39 percent z celkovej produkcie smerovalo v predchádzajúcom roku do zahraničia. V roku 1998 spoločnosť preinvestovala 106 mil. korún, z toho 26 mil. Sk bolo použitých na financovanie stavebných akcií a rovnaký objem predstavovali splátky budúcich období. Zvyšok tvorili investičné aktivity orientované na modernizáciu technológií. Najväčším exportným partnerom bola Česká republika (24,44 % produkcie). Hlavnými akcionármi Plastiky Nitra sú Druhá strategická s 39,72-percentným podielom balíka akcií a Atak Invest vlastniaci 29,96 % akcií.