Poslednou inscenáciou divadelného režiséra Petra Scherhaufera bola Škola šašov

V utorok zomrel po ťažkej chorobe Peter Scherhaufer, dramatik, prekladateľ, divadelný režisér a teoretik, jedna zo zakladateľských osobností slávneho brnianskeho divadla Husa na provázku. Jeho poslednou inscenáciou práve na Provázku bola commedia dell ...

V utorok zomrel po ťažkej chorobe Peter Scherhaufer, dramatik, prekladateľ, divadelný režisér a teoretik, jedna zo zakladateľských osobností slávneho brnianskeho divadla Husa na provázku. Jeho poslednou inscenáciou práve na Provázku bola commedia dell arte Škola šašov, ktorá mala premiéru v polovici júna. Z gest a grimás hercov v úlohách anonymných panoptikálnych figúrok tu Scherhaufer zložil majstrovský divadelný obraz nesmrteľnosti šašov. "Nikdy som netúžil toto divadlo opustiť, pretože iba na tejto scéne platí moje základné kritérium. Mohol som tu robiť inscenácie, svoje projekty, na ktoré by nikde inde ani nepomysleli alebo by si na ne jednoducho netrúfli," povedal v jednom z rozhovorov Scherhaufer. Narodil sa v Bratislave v roku 1942, s brnianskou experimentálnou scénou spolupracoval už od jej vzniku v roku 1968 a po profesionalizácii súboru sa o štyri roky stal jedným z jej stálych režisérov. Vo svojich divadelných kreáciách využíval najrôznejšie typy montáží a koláží, adaptácie próz, filmové i pôvodné scenáre. Spolupracoval s mnohými profesionálnymi i amatérskymi súbormi v Českej republike, ale aj na Slovensku. Bol autorom a režisérom viac ako 250 divadelných inscenácií, z toho približne 70 vzniklo v Divadle na provázku respektíve Husa na provázku. Z najslávnejších spomeňme tituly Commedia dell arte, Velký vandr, Labyrint sveta a lusthaus srdce od Ludvíka Kunderu a rozsiahly triptych Shakespearománia. O jeho poslednej, ešte celkom novej inscenácii Škola šašov česká kritika napísala, že je identická so Scherhauferovým osobným gestom. Čiže výpravou k podstate komediantského života, v ktorom odriekanie, pochybnosti a zrážky, trýzeň pádu a kopancov bývajú z času na čas vykúpené umeleckým činom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Šéf HOPINu: Nie sme najlacnejší a ani nechceme byť
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 897
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 002
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 498
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 442
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 517
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 143
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 812
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 450
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu