BRATISLAVA (SME - tk) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR uvažuje ešte do konca volebného obdobia súčasnej vlády s prevodom podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), š. p., pod správu územných orgánov samosprávy, pričom tieto by následne mali prejsť do majetku samospráv. Podľa slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Gabriela Palacku bude riadenie na úrovni regiónov rovnako kompetentné ako súčasné riadenie ministerstvom. Prechodu na miestne samosprávy však predchádza zlúčenie doterajších 52 podnikov SAD do 17 rovnako silných celkov a následná transformácia na akciovú spoločnosť, pravdepodobne so 100-percentnou účasťou štátu. Zlučovanie bude ukončené do 1. augusta tohto roku, s transformáciou na akciové spoločnosti počíta ministerstvo dopravy na prelome tisícročí.
Ako pre SME povedal Milan Hulka, riaditeľ SAD Trnava, výhoda nového systému riadenia SAD-iek by bola v tom, že miestne orgány dokážu podstatne hlbšie vnímať problémy toho-ktorého podniku. Otázka prísunu financií na obnovu a doplnenie vozidlového parku sa takto ešte nerieši.
Ako denníku SME potvrdil Gejza Varga, riaditeľ SAD Prešov, proces zlučovania jednotlivých podnikov je dnes v plnom prúde. "Do prešovskej SAD-ky sa zlúči SAD Bardejov a SAD Lipany, dnes je veľmi ťažké povedať, ako to bude fungovať. Predpokladám, že takto ušetríme finančné prostriedky na súbežných a protismerných spojoch." Prípadný prechod podnikov SAD pod územnú samosprávu nie je podľa G. Vargu nijako zvlášť výhodný, pretože pôvodne voľné SAD-ky takto stratia možnosť samostatne rozhodovať o svojej činnosti, budú "dirigované" úradníkmi.
Podľa Emila Bindu, riaditeľa SAD Bratislava, hlavný problém autobusovej dopravy spočíva v nedostatočnom dodržiavaní zákona o poskytovaní výkonov vo verejnom záujme. Štát jednoducho nehradí SAD-kám náklady, ktoré im takto vznikajú. "V prípadnom prechode SAD-iek pod miestne samosprávy nevidím dnes rozhodujúce riešenie, naše finančné problémy to nevyrieši." Podľa ministra Palacku má zlučovanie podnikov prispieť aj k zníženiu administratívnych nákladov a uvoľniť zdroje na dopravnú činnosť.