Ráno 17. júla 1996 dolaďovali siedmi piloti svetoznámej akrobatickej letky Biele albatrosy v Košiciach figúry. Na druhý deň mali letieť do Anglicka na najväčšie letecké dni v Európe. O 8.26 h pri figúre, ktorú piloti označili číslom tri, došlo po silnom neočakávanom poryve vetra ku kolízii dvoch albatrosov vo vzduchu. Jedno lietadlo sa zrútilo, s druhým poškodeným dokázal pilot Peter Fianta pristáť na košickom letisku. Marián Sakáč a Róbert Rozemberg, piloti lietadla, ktoré sa zrútilo, dostali rozkaz katapultovať sa. Splnili ho až na tretí raz. Do poslednej chvíle sa snažili stroj zachrániť. Namierili ho nakoniec na opustenú betónovú plochu pred budovu závodu Slovenského plynárenského priemyslu a po katapultáži sa stroj strmhlav rútil k zemi. Nikomu sa nič nestalo, neďaleko miesta havárie je pritom košické trhovisko. "Keď som vystúpil z lietadla a zistil, čo všetko je poškodené, po tele mi prebehli zimomriavky. Potom sa ma zmocnila radosť a úľava, že stojím na zemi," hovoril Peter Fianta po majstrovskom výkone, keď zosadol s poškodeným lietadlom. Pri náraze lietadlo stratilo hornú časť smerovky a celé smerové kormidlo, poškodili sa závesy pravej vztlakovej klapky, pravého balančného krídelka a čiastočne sa vylomilo krídlo zo závesu. Poškodilo sa i výškové kormidlo. "Na strach som nemal čas, okamžite som pevne chytil riadidlá, ktoré ako-tak reagovali. Ak by lietadlo prestalo úplne reagovať a dostalo sa mimo obývaného územia, bol som pripravený ho opustiť," vysvetľoval Peter Fianta. Prvý pilot druhého lietadla opustil kabínu v poslednej sekunde. Samotná katapultáž má dve fázy. Najprv sa oddelí kabína, vystreľovací mechanizmus vymrští sedadlo a nakoniec sa zapáli raketový motor, ktorý katapultuje pilota 60 až 80 metrov od lietadla. Potom sa už len oddelí sedadlo od pilota a ten pokračuje na padáku. Nie je to síce klasický padák, ale je ovládateľný. Zostava Bielych albatrosov sa odvtedy čiastočne zmenila, ale Peter Fianta aj Róbert Rozemberg (vtedy iba začínal) sú naďalej stabilnými členmi legendárnej letky. (rf)