Banky nám poskytli úvery ešte pred vytvorením spoločného podniku a ich výška bola dimenzovaná na vtedajší objem produkcie Matadoru. Banky teraz konštatujú, že nám odišlo 32 percent objemu obratu v prospech Continentalu. Avšak nebol to úbytok na strane podnikových aktív, z tých ubudlo iba 8 percent. Máme 10,5 mld aktíva a 800 mil. sme vložili do spoločného podniku. Banky nám teraz vytýkajú, že nepotrebujeme už toľko peňazí, a chcú od nás, aby sme im ich vrátili, aspoň ich adekvátnu časť. To je však omyl, pretože my nakupujeme aj suroviny na výrobu v spoločnom podniku, ktoré nám síce Continental prepláca, ale na ich prefinancovanie peniaze potrebujeme. Okrem toho odoberáme v tomto roku so spoločného podniku 470-tisíc nákladných plášťov ako tovar, ktorý potrebujeme zaplatiť a umiestniť na trhu. Tým chcem povedať, že oproti pôvodnej situácii sa vlastne nič nezmenilo. Finančný tok, ktorý prúdil pôvodne, prúdi aj teraz. Zmenil sa iba subjekt, cez ktorý tieto peniaze idú, naša finančná potreba ostala nezmenená.
Za prvý kvartál tohto roku zaznamenal Matador 14-percentný pokles produkcie. Čo ho spôsobilo ?
Nie je to pokles z titulu oslabenia trhového postavenia Matadoru. Spôsobili ho nepredvídané skutočnosti. Continental mal v súlade so zakladacou zmluvou odobrať 300-tisíc osobných radiálnych autoplášťov ako off-take výrobu. Je pol roka za nami a zatiaľ neodobral ani kus. Do konca roka to budeme aj technicky veľmi ťažko doháňať. Druhý výpadok spôsobila off-take výroba pre holandský Vredestein. Z titulu konfliktu v Juhoslávii sme zatiaľ stratili asi 130 mil. Sk a problémy nastali aj s dodávkami pre Ladu Togliatti. Určité problémy má aj Avia a Škoda Mladá Boleslav. Trh s pneumatikami je dnes predimenzovaný, navyše je viditeľný vpád lacných producentov z Kórey či Ruska.
Matador pripravuje novú organizačnú štruktúru spoločnosti. Môžete priblížiť zmeny, ktoré prinesie ?
Bude založená na divizionálnom princípe. To znamená, že v tých spoločnostiach, kde vlastníme kontrolný balík akcií, plánujeme dokúpiť zvyšné podiely a začleniť tieto spoločnosti ako divízie pod materskú spoločnosť.
Aký to bude mať význam pre Matador ?
Považujeme to za racionalizačný krok. Matador vystupuje vo vzťahu k iným partnerom a bankám podstatne výraznejšie ako súčasné dcérske spoločnosti. Integrovaním do Matadoru príde k odstráneniu duplicitných činností, zefektívni sa výrobný proces. Takto budeme postupovať iba v prípade rentabilných výrob.
TOMÁŠ KUČA