Tunel pod najvyššou európskou horou spájajúci francúzske údolie Chamonix s Talianskom, kde pri požiari 24. marca zahynulo najmenej 41 ľudí, stále skúmajú experti oboch krajín a s jeho otvorením sa nepočíta skôr ako o rok. Francúzsky minister dopravy Jean-Claude Gayssot minulý týždeň vylúčil, že by mohol byť otvorený v priebehu niekoľkých mesiacov či dokonca týždňov, ako sa predpokladalo krátko po nešťastí. Najkratšie odhadovaný čas je jeden rok, povedal. Gayssot uviedol, že kompletná správa o príčinách nešťastia bude vydaná až koncom júna, pretože Francúzsko čaká na vyšetrovanie talianskej strany, ktorá začala s expertízou neskôr. Obidve strany chcú vydať závery spoločne. Správa má navrhnúť aj rozšírenie bezpečnostných opatrení a odhadnúť náklady. V tuneli experti zatiaľ skúmajú len postihnutú časť a zisťujú presný rozsah škôd. Vyšetrovanie vedie aj súd, ktorý by mal stanoviť mieru zavinenia katastrofy. Požiar, ktorý vznikol v belgickom kamióne, bol prvým v tuneli po deviatich rokoch a vôbec prvým, ktorý si vyžiadal obete. Tunel otvorený v roku 1965 je dlhý 11,5 kilometra, široký len 8,6 metra a má dva jazdné pruhy. Požiar popri diskusii o bezpečnosti tunelov obnovil vo Francúzsku aj úvahy o koncepcii dopravy tovaru cez Alpy medzi Francúzskom a Talianskom. Po uzavretí spojnice pod Mont Blancom sa viac ako zdvojnásobila doprava kamiónov v najbližšom tuneli vo Fréjus. Tu vznikajú dlhé zápchy umocnené tým, že úrady z bezpečnostných dôvodov znížili maximálnu rýchlosť a počet kamiónov pustených do tunelu. Naopak, obchodníci v Chamonix žiadajú čo najrýchlejšie otvorenie tunelu pod Mont Blancom, pretože sa obávajú vplyvu na ekonomiku v údolí. Gayssot a jeho ministerstvo sa snaží čo najviac nákladnej dopravy cez Alpy preorientovať na železnicu. Predpokladá zvýšenie poplatkov za tunely pre kamióny o ďalších 400 až 600 frankov - z terajších 1200. Francúzske železnice, naopak, o štvrtinu znížili cenu za prepravu tovaru. Francúzsky minister chce tiež čo najviac urýchliť výstavbu železničného spojenia Lyon - Turín pre rýchlovlaky TGV, s ktorým sa podľa dnešných zámerov počíta až v roku 2015.
PRE SME
STANISLAV MUNDIL, Paríž
(Autor je spravodajcom ČTK)