Prečo sú dopravné nehody v tuneloch také tragické?
"Bezpečnostné opatrenia v tuneloch sú porovnateľné s tými v leteckej doprave. Stiesnené podmienky v tuneli však prispievajú k tomu, že ak dôjde k nejakej nehode, skoro vždy je to veľká havária. Kumuláciu troch veľkých havárií za posledného dva a pol roka možno pripísať do určitej miery náhode a do určitej miery stále hustnúcej doprave v tuneloch."
Poznajú už odborníci podrobnosti o nehode v Tauernskom tuneli?
"O nehode v Tauernskom tuneli sa vie ešte málo. Podstatne viac sa vie o havárii pod kanálom La Manche z novembra 1996 a niečo sa už vie o havárii v tuneli pod Mont Blancom. Eurotunel pod kanálom La Manche je pritom moderný a vo svetovej literatúre sa o ňom vždy hovorilo len v superlatívoch. Naproti tomu tunel pod Mont Blancom aj Tauernský tunel sú už prekonané. Pod Mont Blancom bol postavený v roku 1965, v tom čase išlo o najdlhší cestný tunel na svete. Na rozdiel od terajších diaľničných tunelov, kde sa pre každý dopravný smer buduje samostatná rúra, je aj pod Mont Blancom, aj v Tauernskom tuneli jedna rúra pre oba smery."
Pri nehodách vznikol v tuneloch veľký požiar, je to spôsobené akýmsi komínovým efektom tunelov?
"Vetraním v tuneli prúdi vzduch, čo na oheň pôsobí rovnako, ako keď doň niekto fúka. Teplota pri požiari v tuneli pod Mont Blancom bola až 1200 stupňov Celzia. Vznietilo sa tam nákladné auto prevážajúce margarín a múku. Len čo začnú horieť vozidlá, ktoré majú benzín a vetranie rozdúchava oheň, vznikajú obrovské teploty."
Má človek šancu dostať sa v prípade požiaru z tunela?
"Moderné tunely, ktoré majú dve tunelové rúry, sú každých tristo metrov navzájom prepojené. Ľudia teda môžu ujsť z jednej tunelovej rúry do druhej. V tých, kde sa robí jedna rúra, by mal byť únikový východ. V tuneloch sú aj kamery, hlásiče dymu, zvýšenej teploty, každých dvesto metrov je výklenok s telefónom, cez tunely vedú požiarne vodovody. Tunel pod Mont Blancom je však zastaraný, má len únikové komory, a vo väčších vzdialenostiach ako každých tristo metrov. Pri nedávnom požiari do nich ľudia aj ušli, ale bol v nich zlý vetrací systém. Zachránili sa pred požiarom, ale udusili sa."
Prečo vznikol taký veľký požiar v tuneli pod kanálom La Manche?
"Keď jednou tunelovou rúrou premávajú vlaky rýchlosťou až 160 km/h, vytláčajú pred sebou vzduch, vlak pôsobí ako piest. Aby odpor nebol taký veľký, dve tunelové rúry sú navzájom prepojené a vytláčaný vzduch prechádza do druhej rúry. Po vypuknutí požiaru zatvorili v rúre, v ktorej horelo, ventilačné klapky. Pred horiacim vlakom však išli ešte ďalšie dva, ktoré nezastali a vytláčali vzduch, čím spôsobili ďalšie prúdenie aj okolo horiaceho vlaku. To rozdúchavalo oheň, a preto sa priotrávili aj ľudia sediaci v prvom vagóne napriek tomu, že horelo vzadu."
Koľko trvá, kým požiar prepukne do takých rozmerov?
"V tuneli pod kanálom La Manche boli hasiči z francúzskej strany pri požiari do 23 minút od identifikovania a už sa aj tak nedal uhasiť, do epicentra sa nemohli priblížiť napriek špeciálnym odevom. To je jedna z veľkých nevýhod tunelov, podmienky sú v nich stiesnené a požiar sa šíri veľmi rýchlo."
Prečo človek idúci pešo v tuneli nevydrží dlho?
"Každý tunel dlhší ako osemsto metrov potrebuje umelú ventiláciu, v tuneloch dlhých päť a viac kilometrov musí byť veľmi dokonalá ventilácia. Pod Mont Blancom je intenzita vetrania taká, že sa v tuneli za pätnásť minút vymení vzduch. Vetranie vyhovuje vodičom, ktorí nevykonávajú ťažkú prácu a prechádzajú určitou rýchlosťou. Človek, ktorý ide dlhšie tunelom a prekonáva fyzickú námahu, sa môže priotráviť. V Prahe dokonca odpadol na otravu výfukovými plynmi policajt, ktorý riadil dopravu pred vchodom do Strahovského tunela."
Aký je najdlhší tunel na svete?
"Japonský podmorský tunel Seikan pre rýchlu železnicu, ktorý má 53,5 km, druhý železničný Eurotunel pod kanálom La Manche má 50 km. Superdlhé tunely sa nerobia pre autá, lebo je problematické osvetlenie a vetranie. Najdlhší cestný tunel je Svätý Gotthard vo Švajčiarsku, má 16,7 km. Tesne pred dokončením je 24-kilometrový cestný tunel Aurland - Leardal v Nórsku."
Koľko stojí stavba metra tunela?
"Hrubá stavba od 500- do 700-tisíc v závislosti od podmienok. Zhruba v týchto cenových reláciách bude aj tunel pod Braniskom, ktorý meria 4822 metrov. Bezpečnostné prvky v ňom budú nadštandardné, rozhodujúce slovo pri návrhu ventilácie mali Švajčiari."
Aké výhodné je stavať tunely?
"Tunely možno považovať za najekologickejšie stavby, najmenej narušujú prírodné prostredie. A tiež život ľudí. "
Máme na Slovensku prevádzkyschopný cestný tunel?
"Jeden pri Stratenej v údolí Hnilca, ktorý je dlhý iba 320 metrov. Aj tunel popod Bratislavský hrad sa staval pre vozidlá, ale dnes v ňom jazdia len električky. Navyše, je vo veľmi zlom stave."
A železničné tunely?
"Všetky naše železničné tunely sú zastarané. Najdlhší, 4692-metrový, je na trase medzi Banskou Bystricou a Diviakmi a má asi šesťdesiat rokov. Máme 41,5 kilometra železničných tunelov, ale najmladší bol razený v prvej polovici šesťdesiatych rokov. Máme však aj najstarší prevádzkyschopný tunel z bývalého Rakúsko-Uhorska. Je to železničný tunel pri Hlavnej stanici v Bratislave a bol sprevádzkovaný v roku 1848." RICHARD FILIPKO