VIEDEŇ, BERN, MILÁNO, GRENOBLE (ČTK, kos) - Druhé nešťastie v dopravnom tuneli za posledné týždne, tentoraz počas uplynulého víkendu v Rakúsku, obnovilo v alpských krajinách diskusiu o bezpečnosti týchto komunikačných spojníc. Predovšetkých tie, ktoré sú obojsmerne prejazdné len jedným tunelom a kde nie je vybudovaný tunel pre každý smer, považujú experti za určité bezpečnostné riziko. V Rakúsku je 84 kilometrov rôznych tunelových trás prejazdných len obojsmerne. Po víkendovej katastrofe v Tauernskom tuneli, kde piati ľudia zahynuli a dvaja ďalší sú nezvestní, má byť časť zo spojníc vybavená druhým tunelom. Politickí a hospodárski činitelia sa zhodujú, že práve Tauernský tunel a nadväzujúci Katschberský, ktoré sú na diaľnici medzi Salzburgom a Villachom, by mali mať prednosť. Vo Švajčiarsku sú tromi hlavnými osami cez Alpy tunely Gotthardský, Bernhardský a San Bernadino. Gotthardský diaľničný tunel so 17 kilometrami dĺžky je zároveň najdlhším tohto druhu na svete a je hlavnou spojnicou smerom z Zürichu do Talianska. Každý deň ním prejde 18 000 motorových vozidiel. V tuneli je obojstranná premávka, ale je vybavený bezpečnostnými štólami so 64 separátne vetranými ochrannými priestormi, kam by nemal vnikať dym. Aj Sanbernardinský a Bernhardský tunel sú obojsmerné. Pod jazdným pruhom Sanbernardinského je 1,80 metra vysoká vetracia šachta, ktorá sa pri prebiehajúcich rekonštrukčných prácach má stať tiež účinnou únikovou cestou. Bernhardský tunel je kontrolovaný kamerou a na oboch koncoch sú pripravené núdzové záchranné tímy. Každých 120 metrov v 5,8 kilometra dlhom tuneli je ochranný priestor s telefónom a hasiacim prístrojom, prípadný dym odsáva ventilačný systém. Aj napriek tomu však niektorí experti nevylučujú nehody i vo švajčiarskych tuneloch. V Taliansku je veľa bezpečnostných opatrení v mnohých tuneloch zastaraných. V žiadnej z diaľničných spojníc nie je vlastný únikový koridor. Väčšina tunelov je len dvojpruhová s priamou premávkou v protismere. V niektorých tuneloch sú len ochranné priestory. Agentúra DPA poznamenáva, že od marcového tragického požiaru v tuneli pod Mont Blancom, ktorý spája Taliansko a Francúzsko, kde zahynuli štyri desiatky ľudí, sa s ohľadom na bezpečnosť neudialo nič. Pre tunely vo Francúzsku, ktoré boli po nešťastí pod Mont Blancom všetky preskúmané, neboli vydané žiadne nové obmedzenia. Francúzska vláda sa však snaží maximálne presmerovať nákladnú dopravu z alpských tunelov na železnicu. Nemecký minister dopravy Franz Müntefering oznámil, že vo všetkých tuneloch v Nemecku sa uskutočnia "intenzívne kontroly, aby sa zvýšila bezpečnosť".