
Aj minulý rok na jeseň bolo Námestie svätého Marka v Benátkach pod vodou. FOTO - TASR/EPA
. Teda pokiaľ starosta Paolo Costa naplní svoj plán a postaví Benátkam metro.
V meste, ktorého hlavné ulice bývajú plné vody, to môže pôsobiť čudne. Ale mestskí plánovači trvajú na svojom: že toto je cesta, ako uchovať Benátkam ich kultúrnu integritu a čaro. Kanály sú preplnené gondolami, vodnými autobusmi a taxíkmi a metro s plánovanou prepravnou kapacitou dvetisíc ľudí za hodinu by ich podstatne odľahčilo.
Výstavba metra by sa mala začať tento rok a je súčasťou rozsiahleho plánu na záchranu Benátok. Projekt Mojžiš by mal v rámci neho skrotiť príliv vody z lagúny systémom bariér. Časť mesta by sa mala vyzdvihnúť o desať centimetrov, zatiaľ čo väčšina kanálov by sa postupne vysušovala. To všetko podľa mestských predstaviteľov vytvorí podmienky na postavenie metra – bez toho, aby sa zasahovalo do základov budov. Metro charakter mesta vizuálne nezmení – bude len nebadane svišťať pod kanálmi.
No nájdu sa aj takí, čo pochybujú. Boja sa, že metro ešte viac zdvihne hladinu vody v Benátkach alebo poškodí mesto iným spôsobom. Majú strach, že bude znamenať koniec romantických vaporetti, vodných autobusov, ktoré konkurujú gondolierom predovšetkým ľudovými cenami.
Obhajcovia projektu myslia hlavne na turistov – no podľa mnohých miestnych obyvateľov práve oni najviac škodia mestu. To, čo Benátky skutočne potrebujú, je menej turistov, nie viac, tvrdia. Vedenie mesta sa však, zdá sa, už rozhodlo. Benátky budú mať metro, tvrdí starostov hovorca Guido Moltedo. „Ak chceme, aby mesto žilo ďalej, a nie aby bolo mŕtve ako Pompeje alebo Disneyland, musíme tu mať veci, ktoré v ňom umožnia normálny život,“ argumentuje. A normálne je, aspoň podľa starostu, mať podzemnú dráhu, hoci v prípade Benátok je to skôr unikátna „podvodná“ dráha.
(čtk)