BRATISLAVA (SME - or) - Druhák Maťko Baláž zo Základnej školy Krosnianska v Košiciach poráža v matematických súťažiach piatakov. Píše aj veľmi pekné príbehy a vraj mu to nerobí žiadne problémy. Tak o ňom hovoria jeho učiteľky Helena Ivanová a Valéria Ferenčíková. Obe v Košiciach pôsobia už druhý rok ako priekopníčky v triedach s alternatívnym vzdelávacím prístupom k nadaným deťom. Dagmar Halmová, ktorá je zástupkyňou riaditeľa na Základnej škole kniežaťa Pribinu v Nitre a učí v takejto druháckej triede, hovorí, že ich práca je momentálne mimoriadne náročná. "Učebnice máme iba pre prvý ročník, v druhom postupujeme podľa kníh základnej školy. Pre učiteľa nie je problém pripraviť sa na hodinu, problémom je zaujať tieto deti," vysvetľuje. "My musíme vychádzať zo záujmov detí, takže študujeme encyklopédie, časopisy a veru neraz si ich požičiavame od nich," pripájajú sa ďalšie učiteľky. V triedach s nadanými deťmi je po pätnásť žiakov a starajú sa o nich vždy naraz dve učiteľky. Jedna učiteľka hodinu vedie, druhá je jej pomocníčkou a potom si úlohy vymenia, podľa špecializácie. "Ináč by človek ten rozsah, čo deti vyžadujú, nezvládol," tvrdí Ferenčíková. Nové učebnice sú náročnejšie v podiele tvorivých úloh, samostatnej práce, je v nich vyčlenený priestor na vlastnú tvorivosť žiakov. Vyučovanie má podobu blokov, napríklad o žabe sa najskôr učia na slovenskom jazyku, potom si ju na výtvarnej nakreslia, na počtoch majú o nej príklady a na záver ju spomenú v pesničke. Učiteľky hovoria, že ďalším prínosom spolužitia týchto detí je aj to, že chlapci a dievčatá nemajú tie osobnostné problémy, ako by mali v obyčajnej základnej škole. Tým, že ich vedomosti sa viac-menej vyrovnávajú, dokážu spolu lepšie komunikovať aj vychádzať. Sú síce draví, ale dokážu uznať aj lepšie schopnosti iných.