Prvá sekcia má názov Ruský film 80. rokov - Hity "Perestrojky" a tvorí ju päť filmových diel, nakrútených v druhej polovici 80. rokov v progresívnom duchu prestavby a glasnosti, radiacich sa k najoriginálnejším príspevkom ruského filmu o problematike spoločenskej hierarchie a mocenských pomerov v dnes už bývalom Sovietskom zväze. 31. 5. o 17.30 h otvára celú prehliadku absurdná fantazijná vízia nezmyselného sveta Mesto Zero (r. Ka- ren Šachnazarov, 1988), zábavne odrážajúca vtedajšiu sovietsku každodennú realitu. 1. 6. o 17.30 h bude nasledovať symbolické podobenstvo na nadčasovú tému vzťahu moci a podriadenosti Sluha (r. Vadim Abdrašitov, 1988). 2. 6. o 17.30 h je na programe satirická snímka Fontána (r. Jurij Mamin, 1988) o starostiach obyvateľov jedného sídliskového domu. 3. 6. o 17.30 h budú mať diváci možnosť uvidieť azda najväčšiu senzáciu perestrojkového repertoáru, film Malá Viera (r. Vasilij Pičul, 1988), ktorý šokoval bezohľadne úprimným obrazom mentality "prostých ľudí". Poslednou snímkou ruskej sekcie bude 4. 6. o 17.30 h akčný "eastern" Studené leto roku 1953 (r. Alexandr Proškin, 1987), opisujúci následky Berijovej amnestie pre kriminálne živly po Stalinovej smrti.
Druhá sekcia sa volá Klasici gruzínskej kinematografie a jej ambíciou je predstaviť divákom tvorbu piatich významných tvorcov gruzínskeho filmu, ktorý najmä v 70. a 80. rokoch zaznamenal neobyčajný ohlas vo svete. Prvým gruzínskym titulom bude 31. 5. o 20.00 h satirická "kafkovská" komédia o ničivej moci byrokracie Blankytné hory alebo nepravdepodobný príbeh (r. Eľdar Šengelaja, 1984). Sekcia pokračuje 1. 6. o 20.00 h filmom Legenda o Suramskej pevnosti (r. Sergej Paradžanov, 1984), alegorickým obrazom stavby nedobytného hradu, dokonale vystihujúcim neopakovateľný charakter kultúry Gruzínska, silno zakotvenej v národnej mytológii. 2. 6. o 20.00 h nasleduje snímka Žil spievajúci drozd (r. Otar Ioseliani, 1970), príbeh mladého hudobníka, ktorý je pôsobivou lyricko-filozofickou úvahou o povahe ľudského šťastia. 3. 6. o 20.00 h to bude film Putovanie mladého skladateľa (r. Georgij Šengelaja, 1985), v ktorom režisér sugestívne evokuje atmosféru strachu a teroru v Gruzínsku po porážke revolúcie v roku 1905. 4. 6. o 20.00 h celú prehliadku symbolicky uzavrie metaforicky ladené filozofické podobenstvo Pokánie (r. Tengiz Abuladze, 1984), slávna politická alegória o kultoch osobnosti, ktorá sa zároveň stala akýmsi indikátorom prestavby.
PETER GAVALIER
(Autor je dramaturgom
FK Nostalgia)