Tom Waits je kultová osobnosť nielen hudobnej sféry. Napriek tomu, že na tomto konštatovaní sa podpísali aj príležitostné Waitsove potulky medzi divadlom, literatúrou a filmom, ťažisko predsa len zostáva v hudobnej sfére. I keď - ako napokon Tom Waits rád a často dokazuje - každý mantinel je tu predvšetkým na to, aby ho človek prekračoval. Pre ľudí tohto typu divadlo nikdy nie je len divadlom, film nezostáva iba filmom a hudba sa nikdy nezužuje len na sériu čiernych bodiek v notovej osnove.
Šesť rokov od vydania posledného radového albumu The Black Rider prichádza Tom Waits s novou platňou, ktorá síce neprináša veľa ďalších prekvapivých inovácií, zato však dôsledne zúročuje všetko, čím Waits až doteraz prešiel. Jemne nostalgický zvuk zadymených barov prvých Waitsových platní je už dávno zabudnutý, nahradilo ho oveľa agresívnejšie hľadačstvo škrípavých zvukov a vytia. A hoci brutálnosťou zďaleka nedosahuje vrcholné momenty predchádzajúceho albumu, ani Mule Variations po zvukovej stránke nie je prechádzka ružovou záhradou. Ako na lekárnickych vážkach Waits váži jednotlivé ingrediencie, zvukovú neučesanosť (Big In Japan) strieda s nostalgiou (House Where Nobody Lives) a predovšetkým nás presviedča, že všetko je inak. Blues v jeho podaní prestáva byť bluesom (Lowside Off The Road), pieseň, ktorá by zdanlivo - námetom i nástrojovým obsadením - mohla spĺňať atribúty country, je predovšetkým bolestnou spomienkou na miesta dávno strateného detstva. Chcete krčmovú odrhovačku? Pán Waits ich má na sklade hneď niekoľko (Cold Water, Come On To The House). Verili by ste, že Waits môže znieť dokonca ako Bruce Springsteen? Hold On vás o tom presvedčí.
Osobitou kapitolou Waitsových piesní boli vždy texty. Tentoraz sa na väčšine z nich podieľala Waitsova manželka Kathleen Brennanová. Aj ona ako divadelníčka veľmi dobre vie, že svet je veľká scéna zaľudnená bizarnými postavičkami a ich príbehmi. Na pochopenie waitsovského sveta je znalosť textov veľmi dôležitá a umocňuje surreálny pocit hudby. A že v niektorých skladbách počuť kikiríkanie kohútov? Nahrávalo sa v štúdiu, ktoré susedilo s farmou, teda autentické, žiadna dodatočná mixáž. Myslime si o tom svoje, ale aj to je svet podľa Waitsa. Dámy a páni, pán umelec uvádza svoje ďalšie dejstvo.
MILOŠ JANOUŠEK
(Autor je hudobník a hudobný publicista)