hmied patrí k zakladateľom avantgardnej fotografie a filmu. Narodil sa 17. decembra 1907 v Linci, ale od malička žil v Prahe. V roku 1928 navštívil v Stuttgarte výstavu Film und Foto, ktorá predstavila novinky vo fotografii a filme 20. rokov. Inšpirovaný touto udalosťou usporiadal výstavu v pražskej Aventínskej manzarde. Na účasť na tejto výstave prizval všetkých českých fotografov, o ktorých vedel, že pracujú v modernom duchu - J. Funkeho, J. Sudeka, J. Rosslera, J. E. Berku, J. Lehovca a ďalších. V roku 1930 nakrútil svoj prvý film Bezúčelná prechádzka, inšpirovaný pochmúrnou atmosférou pražskej periférie, ktorý je považovaný za jeden z prvých avantgardných českých filmov. Od roku 1934 do roku 1938 bol zamestnaný v Zlíne vo filmových ateliéroch. Na pozvanie režiséra H. Klinea odcestoval vo februári 1939 do Paríža, odkiaľ sa už nevrátil, a neskôr sa natrvalo usadil v New Yorku. Po získaní amerického občianstva si zmenil meno na Hammid. Výstava neobsahuje žiadnu z jeho fotografií z 20. a 30. rokov, pretože sa nezachovali. Sú tu len ukážky z dvoch období, keď sa k fotografii vrátil - z roku 1939 v Paríži a z rokov 1942 až 1945 v USA. Tieto fotografie sú krásnym príkladom novej vecnosti a fotografického surrealizmu. Druhou Hackenschmiedovou manželkou bola nemecká fotografka Hella Heyman. Začiatkom 30. rokov za narastajúceho nacizmu v Nemecku emigrovala do Francúzska a neskôr do USA. Matka Valeska Heymanová bola fotografkou hollywodskych osobností. Matkina priateľka Galka Scheyerová viedla v tom čase umeleckú galériu a zastupovala nemeckú skupinu avantgardných maliarov Die blaue Vier - Modrá štvorka - Klee, Jawlensky, Kandinsky a Feininger. Hella získala miesto sekretárky práve v tejto galérii, a tak skoro spoznala okruh amerických umelcov a prominentných európskych utečencov pred nacizmom. Podľa vzoru svojej matky sa začala živiť fotografiou, pričom sa zamerala zvlášť na zachytenie života detí. Jej syn Tino Hamid je predstaviteľom fotografie konca 20. storočia. Narodil sa v roku 1952 v New Yorku. Vo svojej profesionálnej kariére sa začal špecializovať na fotografiu drahokamov a šperkov. Na počítači začal vytvárať digitálne generované obrazy, ktorých základom sú fotografie drahokamov.
ĽUBO STACHO