Rôznorodú zmes žánrov a zvukov nahrala skupina Hex na svoj nový album Supermarket, ktorého brány sa otvárajú dnes na slovenskom hudobnom trhu. Piata radová kolekcia nadväzuje na projekt Ultrapop, ktorý jasne definoval štýlotvorné zameranie skupiny na pesničky s veľkými hitovými ambíciami, s výraznou chytľavosťou melódie a so silným stupňom zábavy. "Hráme optimistickú hudbu, lebo veríme, že bude aj lepšie," tvrdili pred dvoma rokmi spevák Ďuďo a basgitarista Yxo ako "optimisti s realistickým úsudkom". Dva roky selektovala skupina svoje ultrapopové piesne a približne rovnaký čas trvala aj príprava ďalšieho albumu. "Prvé nápady sa začali rodiť asi pol roka po vydaní Ultrapopu. Spracúvali sme ich rok a pol, potom sme vystupňovali skúšanie a sitami prešlo asi tridsať nápadov. Nahrali sme demosnímku, z ktorej sa nám zdalo ako najlepších pätnásť piesní. Dve sme vyhodili, kompletne sme nahrali trinásť a na platni je ich napokon jedenásť plus singel z minulého roka," vyratúva Yxo anabázu vzniku, ktorá vrcholila od 22. februára do 26. marca mesačným pobytom v štúdiu. Základom melodiky zostal typický Hex. "V podstate sme sa už vyprofilovali, čo sa týka hudby i textov, len sme sa tentoraz viac pohrali s aranžmánmi a technológiami nahrávania. Použili sme samplery a loopy, prirodzené živé zvuky, etnické náznaky, dychovú sekciu, sláčikové trio i chlapčenský zbor. Myslíme si, že sa nám podarilo našu hudbu obohatiť a trocha ju posunúť od predošlej platne, ktorá bola viac-menej gitarová. Album je veľmi pestrý, a práve preto sa volá Supermarket. Aj tam je všetko možné pod jednou strechou." Technologický rozmer nahrávok charakterizuje Yxo ako "techniku s ľudským faktorom" a hudobnú filozofiu Hexu ešte nepokladá za vyčerpanú. "Určite je stále kam ísť. Moderné postupy, ktoré sa rozvíjajú šialenou rýchlosťou, ponúkajú nové možnosti. Nie je to však iba otázka Hexu, ale celej hudobnej scény. Fakt už bolo všetko vymyslené, ale dajú sa rozvíjať zvukové prvky a nové cítenie," hovorí. Budúcnosť zahaľujúcu vetu vzápätí pridá Fefe: "Ak by sme ešte niekedy po tejto platni pokračovali - čo len boh vie, ako to bude - spravili sme odrazový mostík na to, že môžeme nahrať prakticky čokoľvek. Ničím sme sa neobmedzovali, nahrali sme našu klasiku aj nové veci. Je to rôznorodé, ale stále sme to my."
Dôkazom absencie hraníc je i sklon k súčasnému prerodu v chápaní gýča, ktoré tvári Hexu pridáva špecifický odtieň. Parodovať Foglarových chlapcov od Bobrej rieky alebo lacné sci-fi motívy bez toho, aby neskĺzli do trápnych výpovedí, nemôže ktokoľvek. "Naozaj to nemusí vždy vyjsť. Je to osud. My si to môžeme dovoliť asi preto, že máme zázemie v hudobnom vzdelaní. Horšie by možno dopadol ten, kto má za sebou len pár gitarových akordov. Ale ktovie, ako to ľudia zoberú. Naozaj však nemáme záujem hlásať veľké životné pravdy. Zámerne sa chceme odkloniť od kapiel, ktoré rozoberajú problémy. Odľahčiť to, pretože hudba je zábavný produkt. Netreba meditovať o tom, ako zlepšiť svet," reaguje autor textov Fefe. "Vyzerá to, že všetko robíme len tak a ide to spakruky. No veľa pri tom rozmýšľame a často medzi nami vzniká tvorivé napätie. Iba preto, aby naša hudba bola tým, za čím si môžeme stáť," dodáva Yxo. Sviežy charakter albumu predznamenáva už samotný obal - gýčové retro na typický reklamný produkt. V booklete už spolu s členmi Hexu "nakupujú" bežní zákazníci. Pán na prvej fotografii si v supermarkete dokonca vybral denník SME. Vydanie albumu bude dnes sprevádzať televízna premiéra v Prahe zostrihaného videoklipu, ktorý k singlu Votrelec nakrútil režisér Miro Šindelka. Na obrazový podklad využil scény z klasiky slovenskej kinematografie Živý bič, Pole neorané, Varúj a Drak sa vracia. Druhý singel do rádií nasadí Hex v lete a ďalší aj s klipom na jeseň. Koncertné turné by malo prísť na rad v druhej polovici októbra. DALIBOR HLADÍK