klienti s problematickým správaním," jednoznačne sa vyslovila riaditeľka okresnej Pedagogicko-psychologickej poradne v Šali. Podľa nej hrubé správanie voči dospelým už nie je ojedinelé. "Stalo sa, že žiak pred celou triedou zanadával a povedal učiteľke ‘choďte do p…‘. Rastie hrubosť a neohľaduplnosť. Nie je módne byť slušným, vedieť poďakovať či pozdraviť. Žiak si trebárs vyloží nohy na lavicu - nie je to síce agresívny čin, ale je to neželané správanie. V porovnaní s tým začína pôsobiť konformné a prispôsobivé správanie div že nie hanlivo," podotkla. Ako jedno z východísk vidí ich poradňa to, že rôzne besedy na školách nechcú orientovať na negatívne javy (najvypuklejším príkladom sú najmä besedy o drogách), ale na pozitívne. "O študentoch, ktorí zvládajú školské povinnosti aj úlohy mimo nich, sa takmer nehovorí. Akosi sme si zvykli spomínať len tých, čo dosiahnu prenikavý úspech, alebo tých, čo niečo vyparatia. Bežní žiaci, ktorí ‘fungujú‘ normálne, zostávajú v úzadí, na nich sa treba viac sústrediť," dodala. Podľa psychológov ku konfliktným situáciám v triedach treba pristupovať veľmi opatrne. "Učiteľ by nemal jednoznačne odmietnuť žiaka ako osobu, ktorá bola agresorom, ale iba jeho skutok. Najlepšou cestou je otvorená, priama diskusia v prítomnosti všetkých žiakov, nielen tých, čo boli svedkami agresie. Nevyhnutný je tiež rozhovor s rodičmi a konzultácia so školským psychológom," uviedla psychologička Andrea Čanigová.