Dve veci vyčítame zahraničnému kapitálu: že na nás zarába a že sa nám vyhýba. Otázka je, či by sme namiesto toho nemali jednu vec vyčítať sebe: že nie sme schopní s tým zahraničným kapitálom pre nás výhodne kooperovať. Že to nie je nemožné, sa zrejme v budúcnosti ukáže na príklade televízie Nova. Začiatkom minulého týždňa vedenie americkej spoločnosti CME odvolalo z funkcie konateľa a riaditeľa spoločnosti ČNTS (v ktorej vlastnia 99%) miestneho manažéra Vladimíra Železného. Od tej chvíle sa Američania nestačia čudovať. Ukázalo sa totiž, že týmto v podstate štandardným krokom (manažéri sa menia, firmy zostávajú) sa CME síce zbavila neštandardného zamestnanca, ale súčasne si z Železného spravila tvrdého (alebo dokonca drsného) partnera. CME v šoku zisťuje, že jej miestny manažér prerástol cez hlavu a že ju to môže prísť draho. Keďže ide iba o komerčnú televíziu (na ktorú všetci nadávajú, ale súčasne sa na ňu všetci pozerajú), je to vlastne veselý príbeh. Americkému kapitálu fyzicky patrí celá televízia, ale licenciu má zo zákona Železný (ako 60-percentný vlastník spoločnosti CET-21). Zatiaľ čo Američanom by televízia bez licencie bola na nič, Železný si k licencii môže televíziu vybudovať. Američania ho naučili, ako sa to robí, a vlastne ich už nepotrebuje. Nova je taký komerčne úspešný produkt, že o investorov pre "novú Novu" by nebola núdza. Čo je však najpikantnejšie: Američania s prekvapením zisťujú, že Železnému nejde v prvom rade o peniaze a že ho nie je možné kúpiť. Chce mať "svoju" televíziu, v ktorej sa prihovára "svojim" divákom. Vo chvíli, keď bol odvolaný z americkej stoličky (ČNTS), sadol si na stoličku českú (CET-21) a prostredníctvom všetkých médií v Čechách oznámil občanom: "Nova, to som ja." Z vášnivého propagátora amerického spôsobu života sa cez noc stal rovnako vášnivý vlastenec, ktorý nahlas rozmýšľa o tom, že na propagácii amerického životného štýlu možno zarábať aj bez amerického kapitálu! Železný sa mediálne hnevá, že zisky z úspešnej Novy kryjú neúspech iných projektov CME, a chcel by, aby sa časť zisku reinvestovala do jeho televízie. V dobrom rozmare Američanom hovorí: Take it or leave it (ber, alebo nechaj tak), a tí v šoku sledujú, ako sa z ich pohľadu nekorektný zamestnanec stáva národným hrdinom. Ponaučenie? Schopný manažér sa stáva schopným vlastníkom vo chvíli, keď sa rozhodne, že peniaze nie sú na prvom mieste. V tej chvíli začne skutočne zarábať. Nepríjemné je hádam iba to, že každá koruna, ktorú Železný investuje, je investíciou do výnosného nevkusu. Ale to už je iný príbeh. IVAN HOFFMAN, Praha
(Autor je komentátorom ČRo 1)