BRATISLAVA (SME - rf) - "Toto hovoria vždy pri začatí stavby alebo odovzdávaní úseku," pošepol vlani jeden zo stavbárov pri poklepávaní základného kameňa výstavby diaľničného úseku Mierová - Senecká v Bratislave, keď v oficiálnych príhovoroch odznelo, že "ide o najvýznamnejšiu stavbu na Slovensku". "Nevyzerá to dobre, štát prestal stavebným firmám platiť," povedal a netušil, že štát už ani nezaplatí. Po poklepávaní základných kameňov, prestrihávaní pások s novými diaľničnými úsekmi za účasti miliónových modeliek a hercov prišla situácia, keď je desaťtisíc stavbárov podieľajúcich sa na výstavbe diaľnic prepustených a na máj avizujú zamestnávatelia prepustenie ďalších dvadsaťtisíc. Slovenská správa ciest je dlžná stavebným firmám za práce vykonané na diaľniciach už dve miliardy korún. Problémy s meškaním platieb sa začali práve v čase otvárania nových úsekov, v septembri minulého roka už štát takmer neplatil a v októbri sa platby zastavili. Tempo výstavby diaľnic bolo neúnosne vysoké a štátny rozpočet nestačil. Nová vláda doteraz vyplatila 700 miliónov, no ďalšie peniaze budú až v októbri, pričom v koncepcii výstavby diaľnic na rok 1999 schválila 6,7 miliardy. "Je koniec apríla, my by sme mali začať robiť a vláda zatiaľ nevyčlenila ani korunu," hovorí šéf Odborového zväzu Stavba Dušan Barčík. Odborári sú odhodlaní obmedziť až zablokovať premávku na novopostavených diaľniciach a dať tým najavo, že štát si neplní svoje povinnosti. "Vyzvali sme listom vládu, aby zaplatila dlhy a dodnes sme nedostali odpoveď," odôvodňuje D. Barčík. Najväčšie problémy má Doprastav, Hydrostav, Váhostav, niektorí subdodávatelia riešia nedostatok finančných prostriedkov predávaním strojov, techniky. Zamestnanci povinne čerpajú dovolenky, v niektorých podnikoch je skrátený pracovný režim, robia len tri dni v týždni.