m V prípade Juhoslávie sa hovorí, že ide aj o mediálnu vojnu. Akú úlohu zohrávajú a ešte môžu zohrať médiá v tejto vojne?
"Vždy sa hovorilo, že novinári sú siedma veľmoc. Ak sú veľmocou, tak aj zohrávajú primeranú úlohu, teda veľmi veľkú."
m Patria naši občania vinou médií medzi ľudí najmenej informovaných o konflikte v Kosove?
"Médiá môžu vytvoriť podmienky pre politikov, aby sa vyjadrili, ale nemôžu suplovať ich prácu. Treba, aby vláda a politici jasnejšie, zreteľnejšie a častejšie hovorili. Ide o to, ako fundovane a ako často sa tieto veci pertraktujú a vysvetľujú."
m Podľa výskumu týždenníka The Economist je iba 21 percent obyvateľov SR za zásah NATO, pričom v Poľsku má podporu väčšiny. Nie sú reakcie nášho obyvateľstva aj obrazom vysielania verejnoprávnej televízie?
"Nie je v slovenskej povahe okamžite súhlasiť s niečím, čo sa jej zrejme prieči - to, že sa niekde bojuje. Často sa zabúda na dôvody, prečo sa bojuje, slovenský národ to nevníma. Nadväzne ide podľa môjho názoru o problém médií, ale fundované vysvetlenia prostredníctvom médií musia dávať politici."
m Naši politici teda robia nevhodnú mediálnu politiku?
"Mali by byť aktívni. Keď o niečom chcú hovoriť, tak by mali hovoriť zrozumiteľne pre všetkých."
m Ako vnímate spravodajstvo z Juhoslávie v iných médiách?
"Sledujem CNN, BBC, chorvátsku televíziu, české aj naše médiá a nemyslím si, že sa výrazne líšime v spôsobe, akým informujú oni."
m Vojská NATO bombardovali srbskú televíziu, ktorá na šesť hodín prestala vysielať. Potrebuje Miloševič televíziu, aby sa mohol brániť?
"Či televízia v Belehrade funguje, alebo nie, nezohráva z pohľadu juhoslovanských obyvateľov mimoriadnu úlohu. Keby bola vyradená, povedzme, v prvý deň konfliktu, bolo by to niečo iné. Juhoslovania dostali za posledné tri týždne dostatočnú propagandu a domáce obyvateľstvo týmto informáciám verí."
RICHARD FILIPKO
(Obsiahlejší rozhovor s Milanom Materákom, ktorý prežil detstvo v Juhoslávii, prinášame v dnešnom Magazíne SME)