BRATISLAVA (SME - dd) - Vláda sa včera rozhodla riešiť problémy štátneho rozpočtu škrtaním výdavkov. Reagovala tým na závery koaličnej rady, ktorá na podnet SDĽ a SOP vláde odporučila neschváliť zvýšenie dolnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH). Ako včera informoval vicepremiér Ivan Mikloš, ku škrtom v rozpočte by malo dôjsť hlavne znížením počtu zamestnancov štátnej správy a zmenami v poskytovaní sociálnych dávok. Rozsah prepúšťania v štátnej správe Mikloš zatiaľ odmietol špecifikovať, naznačil však, že počet ľudí, ktorí prídu o prácu, nebude oveľa menší ako 20-tisíc. K ich odchodu by podľa jeho slov malo dôjsť spolu so zmenou štruktúry štátnej správy. Projekt reformy má byť hotový koncom mája. Mikloš zatiaľ neupresňoval, ako by sa mali znižovať sociálne výdavky, podľa neho by sa však mali posúdiť všetky možnosti úspor. Na doterajších dávkach kritizoval ich výšku, pretože je malý rozdiel medzi sociálnymi dávkami a mzdami, a ich neadresnosť. Okrem toho by mala reforma sociálneho systému zahŕňať aj prísnejšie kontroly, ktoré budú zisťovať, či poberateľ dávky skutočne potrebuje a či sociálny systém iba nezneužíva. Mikloš poukázal napríklad na to, že podľa súčasných odhadov je asi štvrtina poberateľov podpory v nezamestnanosti načierno zamestnaná. Napriek tomu, že ani v jednej oblasti nechcel byť vicepremiér konkrétny, hovoril o "zásadnom" znížení výdavkov. Vyjadril pritom spokojnosť s tým, že vo vláde je na škrty dostatok politickej vôle. V prípade sociálnych dávok má tieto reformy urobiť minister práce, sociálnych vecí a rodiny, v prípade štátnej správy I. Mikloš v spolupráci s ministrom vnútra a splnomocnencom vlády špecializovaným na túto oblasť. V súvislosti s reformami však Mikloš priznal, že väčšina z ich účinkov sa prejaví až na budúci rok. Tohtoročnému rozpočtu včera vláda čiastočne pomohla zavedením niektorých dodatočných opatrení. O korunu za liter sa zvýši spotrebná daň z uhľovodíkových palív. Toto opatrenie má štátu priniesť asi miliardu korún. Ďalšiu záťaž prinesie motoristom návrh vlády, aby všetci majitelia áut platili cestnú daň. Doteraz ju platili len podnikatelia.
Presná výška zatiaľ nie je stanovená a bude záležať na kubatúre vozidla, priemerná výška by mala byť 2500 korún ročne. Toto opatrenie má priniesť 2,5 miliardy korún, ktoré nezíska štát, ale Štátny fond cestného hospodárstva na opravy ciest. Poslednou zmenou je zvýšenie celého radu administratívnych a súdnych poplatkov, ktoré má do rozpočtu priniesť 250 miliónov korún. Podľa odborníkov však tieto opatrenia nestačia na riešenie problémov rozpočtu. Jeho príjmy zaostávajú za minulým rokom o 10 percent, čo by na ročnej báze znamenalo 17,5 miliardy. Tieto problémy majú pritom tendenciu zhoršovať sa. Aj z týchto malých príjmov, ktoré doteraz štát mal, musí totiž v blízkom čase vrátiť 6,4 miliardy korún podnikom a občanom. Firmy a občania totiž minulý rok odvádzali pravidelné preddavky dane z príjmov, ktoré sa po uzavretí pri podávaní konečných daňových priznaní ukázali ako príliš vysoké. Štát im tieto preplatky musí teraz vrátiť.