Na prvý pohľad to môže vyzerať ako gýč pritiahnutý za vlasy. Hýrivá sýtosť farieb bije do očí. Svet falošných úsmevov, konzumnej spoločnosti a komunity nenásytných a nevkusných spotrebiteľov - to je život, ako ho vo všetkých možných krajinách zachytil objektív britského dokumentaristu Martina Parra. Kópie jeho fotografií visia v rámci globálneho projektu Sedliacky rozum vďaka aktivitám agentúry Magnum v spolupráci s Britskou radou naraz v tridsiatich mestách sveta - medzi inými aj v Dome fotografie v Poprade. "Parr vo svojom cykle vytvoril stereotypné ikony konzumného sveta, odhalil kultúru tričiek s mcdonaldovskými nápismi a hamburgerov, ktorá sa rozšírila do celého sveta," uviedla pri prvoaprílovej vernisáži kurátorka Domu fotografie L. Benická. Podľa jej slov M. Parr brilantným zmyslom pre humor a sarkazmus dokázal nazrieť na svet z iného uhla pohľadu. "Parr je Ír nielen svojím založením, ale aj pohľadom na svet, je mimoriadne spontánny a mňa osobne na týchto snímkach najviac fascinuje práve jeho zmysel pre humor," dodala. Parrov pohľad na svet konzumu je vskutku iskrivý, snímaním bežných ľudských zvyklostí však ukazuje realitu rýchleho tempa, kde dominujú veľké porcie hamburgerov, kola rozliata do plastových pohárov, umelohmotné obrázky Ježiša Krista a ľudia nasúkaní do takmer identických tričiek. Rovnakosť, zahltená novodobými kultmi konzumu. Je ťažké rozlíšiť, či tá pani v chlpatých ružových papučkách sedí pri telke v New Yorku, alebo niekde v Európe. Tykadlá hamburgerovskej spotreby zachvátili svet a Parr sa mu nevysmieva, len ukazuje, do akej uniformity nás dostal. Práve Parrov cyklus Sedliacky konzum podnietil Občianske združenie Dom fotografie k vypísaniu fotosúťaže pre všetky vekové kategórie, ktorej témou je Konzum náš každodenný. Autori sa môžu so svojimi výtvormi prihlásiť v popradskom Dome fotografie do konca apríla. Výbornou inšpiráciou pri pohľade na náš spotrebiteľský svet im môže byť práve výstava Parrových dokumentov, ktorá je v Poprade prístupná do 9. mája. MIRA KOVÁČIKOVÁ