Zamestnanci SAD sú v prípade nesplnenia podmienok odhodlaní na ostré nátlakové akcie

BRATISLAVA (SME - rf) - Nedávno vyhlásená štrajková pohotovosť zamestnancov podnikov Slovenskej autobusovej dopravy znamená pohotovosť 52 podnikov SAD a v nich spolu 16-tisíc členov Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy. Šéf odborového ...

BRATISLAVA (SME - rf) - Nedávno vyhlásená štrajková pohotovosť zamestnancov podnikov Slovenskej autobusovej dopravy znamená pohotovosť 52 podnikov SAD a v nich spolu 16-tisíc členov Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy. Šéf odborového zväzu Ladislav Grác tvrdí, že podmienky v SAD sú čím ďalej tým horšie, vozový park je na 85 percent odpísaný, každým dňom starne a tento rok nie je štátna dotácia na obnovu vozového parku žiadna. Vodič je zaradený do turnusov - dva dni v kuse pracuje, ak mu autobus vydrží, a v jeden voľný deň dáva do poriadku autobus, aby vydržal ďalší turnus. "Pokiaľ by sa vodiči nestarali o vozidlá, vozový park by už bol na kolenách a nebolo by čím jazdiť," tvrdí L. Grác. Vedenie odborového zväzu požaduje zvýšenie priemerných miezd, príplatky za popoludňajšie zmeny a príplatky za noc. "Chápem, že v rozpočte peniaze nie sú, ale musím sa pozerať na to, že zamestnanci majú zvýšené životné náklady," vysvetlil L. Grác. Zamestnanci v podnikoch SAD majú priemernú mesačnú mzdu 9985 korún (v tom je zarátaný aj manažment podnikov), čo je menej ako priemerná mesačná mzda v celom národnom hospodárstve. Požadujú tiež zvýšenie manipulačných časov pred spojom a po spoji. Sú totiž podniky, v ktorých je cestovný poriadok postavený tak, že príchod autobusu na zastávku je napríklad o siedmej a o siedmej je aj odchod. Vodič však musí vybaviť cestujúcich - predať im lístky, zinkasovať peniaze. Na niektorých spojoch, hlavne v špičkách, to zaberie veľa času. Ak spoj nadväzuje na ďalší autobusový alebo vlakový spoj a ľudia prestupujú, musí vodič uháňať cez dediny, musí porušovať predpisy, aby stihol doviezť cestujúcich načas. Do dvoch týždňov by malo byť ďalšie vyjednávanie odborárov so zamestnávateľmi, v prípade nesplnenia podmienok sú odhodlaní aj na ostrejšie nátlakové akcie. Na Slovensku spomedzi podnikov SAD doteraz štrajkovali iba zamestnanci SAD vo Svidníku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 940
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 958
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 566
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 906
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 109
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 422
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 397
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 145
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu