BRATISLAVA (SME - rf) - Nedávno vyhlásená štrajková pohotovosť zamestnancov podnikov Slovenskej autobusovej dopravy znamená pohotovosť 52 podnikov SAD a v nich spolu 16-tisíc členov Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy. Šéf odborového zväzu Ladislav Grác tvrdí, že podmienky v SAD sú čím ďalej tým horšie, vozový park je na 85 percent odpísaný, každým dňom starne a tento rok nie je štátna dotácia na obnovu vozového parku žiadna. Vodič je zaradený do turnusov - dva dni v kuse pracuje, ak mu autobus vydrží, a v jeden voľný deň dáva do poriadku autobus, aby vydržal ďalší turnus. "Pokiaľ by sa vodiči nestarali o vozidlá, vozový park by už bol na kolenách a nebolo by čím jazdiť," tvrdí L. Grác. Vedenie odborového zväzu požaduje zvýšenie priemerných miezd, príplatky za popoludňajšie zmeny a príplatky za noc. "Chápem, že v rozpočte peniaze nie sú, ale musím sa pozerať na to, že zamestnanci majú zvýšené životné náklady," vysvetlil L. Grác. Zamestnanci v podnikoch SAD majú priemernú mesačnú mzdu 9985 korún (v tom je zarátaný aj manažment podnikov), čo je menej ako priemerná mesačná mzda v celom národnom hospodárstve. Požadujú tiež zvýšenie manipulačných časov pred spojom a po spoji. Sú totiž podniky, v ktorých je cestovný poriadok postavený tak, že príchod autobusu na zastávku je napríklad o siedmej a o siedmej je aj odchod. Vodič však musí vybaviť cestujúcich - predať im lístky, zinkasovať peniaze. Na niektorých spojoch, hlavne v špičkách, to zaberie veľa času. Ak spoj nadväzuje na ďalší autobusový alebo vlakový spoj a ľudia prestupujú, musí vodič uháňať cez dediny, musí porušovať predpisy, aby stihol doviezť cestujúcich načas. Do dvoch týždňov by malo byť ďalšie vyjednávanie odborárov so zamestnávateľmi, v prípade nesplnenia podmienok sú odhodlaní aj na ostrejšie nátlakové akcie. Na Slovensku spomedzi podnikov SAD doteraz štrajkovali iba zamestnanci SAD vo Svidníku.