Pred prvou skutočnou prezidentskou kampaňou na Slovensku nie je nič nemožné

"Ak chcete byť zvolený do Kongresu alebo do funkcie prezidenta, musíte si vypracovať plán, ktorý zodpovedá špecifickým právnym, politickým a finančným realitám americkej politiky. Plán, ktorý zaberie v USA, bude nanič takmer vo všetkých ostatných demokrat

ických krajinách, plán, ktorý zaberie inde, bude nanič v USA," tvrdí James Q. Wilson v pozoruhodnej knihe Jak se vládne v USA. A hoci môže mať v mnohom pravdu, pred prvou skutočnou prezidentskou kampaňou na Slovensku nič nie je nemožné - dokonca ani to, že niektoré recepty americkej volebnej kampane (viac či menej voľne reprodukované zo spomínanej knihy) môžu mať zmysel aj u nás. Každý kandidát si pre svoju kampaň zvolí určitú stratégiu. Veľa závisí od toho, či už vo funkcii je a vtedy ju musí obhajovať, alebo nie je. V prípade, ak vo funkcii nie je nikto, môže každý kandidát prísť s vlastným programom. Ten, kto kandiduje za stranu, ktorej predstaviteľ momentálne obýva Biely dom, musí však chtiac-nechtiac prevziať časť zodpovednosti za všetko, čo sa v uplynulom období nepodarilo (slovenským špecifikom je, že jeden kandidát už prezidentom bol, ale momentálne ním nie je, a druhý je kandidátom vládnej koalície a zrejme by ju nemal priveľmi kritizovať, ak sa však nechce spoliehať len na jej hlasy, mal by si zachovať istý odstup od jej kiksov). V rámci týchto limitov sú základom stratégie odpovede na štyri otázky týkajúce sa tónu kampane, tematického zamerania, časového sledu a adresátov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

1. Aký tón by mala mať kampaň? Má ísť o kampaň pozitívnu, keď kandidát prezentuje sám seba, alebo negatívnu, keď útočí na svojho protivníka? (Odpoveď nie je jednoduchá: a) možno aj preto, že ten, na koho by sa dalo útočiť najľahšie, sa zatiaľ nevyjadril; b) na pozitívnu kampaň treba témy a osobnostné kvality.)

2. Na aké témy sa zamerať? Témou je jednoduchá a príťažlivá myšlienka, ktorú možno znova a znova opakovať. (Tu sú zatiaľ jednotliví kandidáti v koncoch, lebo hovoria viac o svojich predpokladoch vykonávať funkciu hlavy štátu, ako o témach, kvôli ktorým by im voliči mali uveriť, že oni ich zvládnu najlepšie).

3. Prečo treba kampaň načasovať? Ak ste pomerne neznámy človek, musíte všetko staviť na prvé stretnutia a dni a snažiť sa dostať na čelo. Pokiaľ už ste na čele, musíte sa buď snažiť rozhodujúcim spôsobom presadiť čo najskôr, alebo si ponechať niečo v zálohe na dlhotrvajúci boj. (Favorizované postavenie košického primátora je však zjavné už niekoľko mesiacov a ak sa nedopustí zjavnej chyby, nemal by súboj prehrať, tým skôr, že dohoda občianskych kandidátov o spoločnej podpore jedného z nich je dosť nepravdepodobná.)

SkryťVypnúť reklamu

4. Na koho by ste sa mali zamerať? Len malá časť voličov hlasuje v jedných voľbách inak ako v druhých. Kto bude teraz hlasovať inak - nezamestnaní, farmári, ľudia znepokojení infláciou, pýta sa Wilson. (Naše otázky sú trochu iné - budú voliči SDK, SOP, SDĽ a SMK po niekoľkých mesiacoch voliť ich spoločného kandidáta? Uprednostnia voliči SNS kandidáta HZDS? Budú chcieť voliči zmenu a vyváženosť medzi vládou a Hradom?)

O kampani v médiách nabudúce.

(rk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 727
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 533
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 538
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 527
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 459
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 044
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 203
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu