ických krajinách, plán, ktorý zaberie inde, bude nanič v USA," tvrdí James Q. Wilson v pozoruhodnej knihe Jak se vládne v USA. A hoci môže mať v mnohom pravdu, pred prvou skutočnou prezidentskou kampaňou na Slovensku nič nie je nemožné - dokonca ani to, že niektoré recepty americkej volebnej kampane (viac či menej voľne reprodukované zo spomínanej knihy) môžu mať zmysel aj u nás. Každý kandidát si pre svoju kampaň zvolí určitú stratégiu. Veľa závisí od toho, či už vo funkcii je a vtedy ju musí obhajovať, alebo nie je. V prípade, ak vo funkcii nie je nikto, môže každý kandidát prísť s vlastným programom. Ten, kto kandiduje za stranu, ktorej predstaviteľ momentálne obýva Biely dom, musí však chtiac-nechtiac prevziať časť zodpovednosti za všetko, čo sa v uplynulom období nepodarilo (slovenským špecifikom je, že jeden kandidát už prezidentom bol, ale momentálne ním nie je, a druhý je kandidátom vládnej koalície a zrejme by ju nemal priveľmi kritizovať, ak sa však nechce spoliehať len na jej hlasy, mal by si zachovať istý odstup od jej kiksov). V rámci týchto limitov sú základom stratégie odpovede na štyri otázky týkajúce sa tónu kampane, tematického zamerania, časového sledu a adresátov.
1. Aký tón by mala mať kampaň? Má ísť o kampaň pozitívnu, keď kandidát prezentuje sám seba, alebo negatívnu, keď útočí na svojho protivníka? (Odpoveď nie je jednoduchá: a) možno aj preto, že ten, na koho by sa dalo útočiť najľahšie, sa zatiaľ nevyjadril; b) na pozitívnu kampaň treba témy a osobnostné kvality.)
2. Na aké témy sa zamerať? Témou je jednoduchá a príťažlivá myšlienka, ktorú možno znova a znova opakovať. (Tu sú zatiaľ jednotliví kandidáti v koncoch, lebo hovoria viac o svojich predpokladoch vykonávať funkciu hlavy štátu, ako o témach, kvôli ktorým by im voliči mali uveriť, že oni ich zvládnu najlepšie).
3. Prečo treba kampaň načasovať? Ak ste pomerne neznámy človek, musíte všetko staviť na prvé stretnutia a dni a snažiť sa dostať na čelo. Pokiaľ už ste na čele, musíte sa buď snažiť rozhodujúcim spôsobom presadiť čo najskôr, alebo si ponechať niečo v zálohe na dlhotrvajúci boj. (Favorizované postavenie košického primátora je však zjavné už niekoľko mesiacov a ak sa nedopustí zjavnej chyby, nemal by súboj prehrať, tým skôr, že dohoda občianskych kandidátov o spoločnej podpore jedného z nich je dosť nepravdepodobná.)
4. Na koho by ste sa mali zamerať? Len malá časť voličov hlasuje v jedných voľbách inak ako v druhých. Kto bude teraz hlasovať inak - nezamestnaní, farmári, ľudia znepokojení infláciou, pýta sa Wilson. (Naše otázky sú trochu iné - budú voliči SDK, SOP, SDĽ a SMK po niekoľkých mesiacoch voliť ich spoločného kandidáta? Uprednostnia voliči SNS kandidáta HZDS? Budú chcieť voliči zmenu a vyváženosť medzi vládou a Hradom?)
O kampani v médiách nabudúce.
(rk)