BRATISLAVA (SME - tk) - Vláda uprednostnila koncepciu rozvoja diaľničnej infraštruktúry v zmysle variantu B harmonogramu postupu prác v období rokov 1999-2002. Koncepcia vecne a finančne vymedzuje základný rámec postupov s prioritným cieľom dokončiť prevažnú časť rozostavaných úsekov a diaľničných prevádzačov. Z približne 40 stavieb sa v tomto období pozastavuje výstavba troch, ostatné budú podľa Gabriela Palacku, ministra dopravy pôšt a telekomunikácií, dokončované podľa prílevu finančných prostriedkov. Najväčším problémom výstavby diaľnic bolo už v minulom období jej financovanie. Minister Palacka poznamenal, že platobná neschopnosť štátu voči dodávateľom stavebných prác pretrváva už od roku 1997, keď došlo k 4- až 5-mesačnej insolventnosti investora, Slovenskej správy ciest. Komplexný program výstavby diaľnic, tak ako ho schválila minulá vláda, nebol už od začiatku dostatočne finančne krytý a v máji roku 1998 opäť prostriedky chýbali. Čiastočne bol financovaný do augusta, od augusta však nemali v podstate žiadni dodávatelia uhradené faktúry. Časť z nich bola uhradená na prelome rokov 1998 a 1999 zo zahraničného úveru, ďalšie faktúry nie sú uhradené dodnes. Súčasťou financovania výstavby diaľnic v roku 1999 je aj urýchlené uhradenie doteraz nezaplatených faktúr.
Celkové výdavky na prípravu a výstavbu diaľnic podľa variantu B sa v období rokov 1999 až 2002 predpokladajú v objeme 32,7 mld Sk. V roku 1999 by sa malo uvoľniť 6,7 mld Sk, ako aj ďalších pol miliardy korún na vybudovanie dvoch hraničných priechodov v Bratislave. Podľa G. Palacku tomu zodpovedá aj prispôsobenie termínov začatia a dokončovania výstavby jednotlivých úsekov. Predstavitelia ministerstva už v najbližších dňoch začnú rokovať s bankami o poskytnutí úverov, aby v najbližších týždňoch mohli vláde SR predložiť požiadavky na poskytnutie štátnych záruk. O ktoré konkrétne banky pôjde, nie je podľa G. Palacku v súčasnosti ešte známe.