ú úlohu v povojnovej americkej kultúre. V roku 1956 tu vyšlo Vytie A. Ginsberga. Ferlinghettiho tvorba presahuje básnickú formu a okrem skĺbenia poézie a džezu expanduje aj do ďalších odborov - drámy (dve zbierky krátkych absurdných "beckettovských" hier - Nefér argumenty života a Rutiny), románu (experimentálna próza Ona a Láska v dňoch vášní), ako aj maliarstva. Samotná Ferlinghettiho poézia využíva všetky možnosti, ktoré mu táto forma vyjadrenia poskytuje. Či už ide o voľne roztrúsené verše uspôsobené na džezovú recitáciu, básne poňaté ako "ústne posolstvo" - zbierky Obrazy zmiznutého sveta (Pictures of the Goine World, 1955) a Lunapark v hlave (A Coney Island of the Mind, 1958), básne-letáky vyjadrujúce sa ku konkrétnej politickej situácii (napríklad Experimentálny popis večere dávanej pri príležitosti obžaloby prezidenta Eisenhowera - Tentative Description of a Dinner Given to Promote the Impeachment of President Eisenhower, 1958) alebo Tyrannus Nix (1969) - dlhá báseň mapujúca vládu prezidenta Nixona a dobu hippies. Alebo sú to dlhé litanické básne (napríklad Čakám - I am waiting, táto báseň bola publikovaná v rámci unikátnej knihy z bratislavského vydavateľstva Silberman, ktorú ilustroval M. Ormandík), v ktorých môže naplno využiť svoj zmysel pre iróniu.
Vynosená bledohnedá kožená bunda, vyšúchané džínsy, kockovaná flanelová košeľa, zelená baretka, šedivá brada a v pravom uchu náušnica. Nečudo, že jednu z kultových postáv svetovej poézie 20. storočia Lawrenca Ferlinghettiho po jeho príchode na minuloročný beatnický festival v Prahe taxikár na holešovickej stanici označil za nedôveryhodnú osobu. A hoci sa mu vtedajší minister kultúry ČR M. Stropnický na otvorení festivalu verejne ospravedlnil, "anjel strážny" beatnickej generácie ho lakonicky prerušil so slovami - "never mind". Muž, ktorý sa v roku 1956 odvážil vydať bibliu beat generation - Ginsbergovu škandalizovanú zbierku Vytie - sa včera v San Franciscu dožil osemdesiatich rokov.
m Minulý rok ste v Prahe udivovali vitalitou, ktorú vám závideli aj oveľa mladší kolegovia. Ako sa cítite v osemdesiatke?
"Niet čo závidieť. Každým dňom je to horšie. Viem, že to už iné nebude, no záverečná bilancia, myslím, ešte nenastala."
m Čo vaša obľúbená jachta?
"Tej som sa nezriekol. Keď chcete vidieť, čo je more, prídite do Frisca."
m A ženy?
"Tých som sa už musel zriecť dávnejšie, no mám ich stále veľmi rád a dobre sa v ich prítomnosti cítim."
m Aké spôsoby relaxu ešte volíte?
"Maľujem. Poézia a obraz sú blízko vedľa seba. Paul Klee by o tom mohol vedieť rozprávať. Maľovaním však riešim aj mimoumelecké záležitosti. Keď nemôžem spať, tak maľujem."
m Na pražskom Festivale Beat Generation ste boli uvádzaný ako hlavná hviezda tohto hnutia. Vy však stále vyhlasujete, že nevidíte žiadny dôvod, prečo by ste mali byť s týmto hnutím spájaný.
"Platí to aj dnes. Nikdy ma nezaujímalo škatuľkovanie poézie do nejakých škôl a generácií. Zaujíma ma sila, výraz daného autora. Najjednoduchší dôvod, prečo ma s beatnikmi spájajú, vidím v tom, že ich vydávam. Moja poetika je totiž napríklad od Ginsberga značne odlišná."
m Napríklad, ako hovoria kritici, vo väčšej angažovanosti?
"Pripúšťam to. Domnievam sa totiž, že povestná Sartrova idea "l`engagé" - angažovanosti v súčasnom americkom umení chýba. Málokto pociťuje zodpovednosť voči ostatným - iba ak voči sebe. Nadšený nihilizmus je klamným variantom tvorivej slobody básnikov a v skutočnosti to znamená ich smrť."
m Kedy teda básnik žije?
"Keď počúva svoje vnútro rozozvučané v ozvene iných ľudí."
m Vám však pri tomto echu nikdy nechýbala satira.
"Kedysi to bola kritika uznávaných autorít: Eliota, Pounda, Becketta či Joyca. Dnes je to obrana voči cynizmu doby, ktorý sa snažím eliminovať spoločenskou aktivitou."
m V akej oblasti?
"Najmä v ekológii. Je strašné, keď to človek dotiahol na pokraj sebazničenia. Ešte je však šanca prežiť."
m Aj prostredníctvom poézie?
"Som presvedčený, že literatúra môže pomôcť spasiť svet."
m Citujete Dostojevského?
"Čiastočne áno, ale autor geniálneho Zločinu a trestu nevedel, aké to bude o sto rokov neskôr ťažké."
m Čo vás viedlo k založeniu vydavateľstva a kníhkupectva City Lights?
"Je to skvelá práca pre básnika, ktorý si potrebuje dobiť baterky inou, ale pritom blízkou cestou."
m Čo podľa vás potrebuje dobrá poézia?
"Hlad a vášeň."
m Majú tieto vlastnosti aj mladí básnici?
"Nič výrazné okolo seba, ale ani počas mojich potuliek po Európe, nevidím. Je však možné, že môj pohľad už nie je dosť mladý."
m Je báseň Allen Ginsberg umiera modlitbou za odchádzajúcou beat generation?
"Nie. Je to modlitba za sto rokov beatnickej samoty..."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.