TOM STOPPARD - Narodil sa 3. júla 1937 v československom Zlíne ako syn Eugena Strausslera, lekára v Baťovej továrni. O dva roky sa jeho rodina presťahovala do Singapúru, roku 1942 bol s matkou a bratom evakuovaný do Indie pred japonskou inváziou. Jeho otec zahynul v japonskom koncentračnom tábore, matka sa neskôr vydala za Kennetha Stopparda, ktorý slúžil v Britskej armáde v Indii. Rodina sa presťahovala s novým otcom do Anglicka. Pôsobil ako novinár Western Daily Press in Bristol, neskôr ako divadelný a filmový kritik a roku 1960 prechádza na slobodné povolanie. Roku 1965 sa oženil s J. Ingleovou, s ktorou má dvoch synov a rozviedli sa roku 1971. O rok neskôr sa oženil s dr. M. Moore-Robinsovou, s ktorou má tiež dvoch synov. Napísal vyše dvadsať kníh, 41 divadelných hier, niekoľko scenárov k filmom (Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi aj v roku 1990 režíroval) a rozhlasových hier vysielaných na stanici BBC, za ktoré bol aj ocenený mnohým významnými oceneniami. Prestížnu cenu za najlepšiu hru roka (tony Award) získal tri razy: za Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi (1968), Travesties (1976) a To je pravé! (1984; 14. 9. 1991 mala hra v réžii P. Mikulíka premiéru aj na Malej scéne SND v Bratislave, v súčasnosti je v bratislavskom Divadle a.ha. uvádzaná jeho hra Kovbojka ako delo). Okrem spomenutých k ďalším významným opusom patria: Lord Malquist and Mr. Moon (1966), Pravý inšpektor Hound (1968), Arcadia (1993), Invention of Love (1997).
To, čo jeden z najspoľahlivejších "predoscarových" indikátorov - ceny Zlatý glóbus - v januári naznačil, to nominácie na najprestížnejšiu cenu na filmovom nebi v polovici februára potvrdili. O dva dni by podľa všetkých predpokladov, i podľa britských bookmakerov, mali byť indície oficiálne na 71. odovzdávaní Oscarov inaugurované. Vždy však ide o lotériu, pretože americkí akademici majú na Oscara svoje, občas originálne, názory. No takmer unisono sa v odborných kruhoch tvrdí, že by bola hanba, keby sa Oscar za scenár vo filme Zamilovaný Shakespeare (ktorý má najvyšší počet nominácií - 13) neušiel Tomovi Stoppardovi a Marcovi Normanovi. Jedného z najvýznamnejších súčasných svetových dramatikov Toma Stopparda zastihlo SME ešte v Londýne - pred odletom do Los Angeles.
m Zdá sa, že Oscar je veľmi blízko vás. Bude vás prípadné neudelenie mrzieť?
"Po udelení Zlatého glóbusu, ale i ceny britských filmových tvorcov a ďalších indíciách sa oscarová realita veľmi priblížila. Trochu so zveličením by sa dalo povedať, že je priam hmatateľná. Musím sa však držať pri zemi, pretože možné je všetko. Uvedomujem si však, že keď Oscara nedostaneme, život pôjde ďalej. A ja som ešte nepovedal posledné slovo."
m Nestáva sa často, aby sa na hodnotení kvality scenára zhodlo také široké spektrum ľudí, od odborníkov až po vyslovených laikov.
"Nie je to najhorší pocit, no vopred chcem zdôrazniť, že nechceli sme robiť predlohu pre film, ktorý by oslovil všetkých. Som však rád, keď si každý divák v ňom niečo nájde."
m Aká bola spolupráca s Marcom Normanom?
"Vopred sme si povedali vzájomnú predstavu a ďalej sme ju rozpracovávali. Niektoré veci sme konzultovali takmer neustále, na iných sme mohli pracovať samostatne. Ostatne, nebola to naša prvá spolupráca."
m Ako ste spokojný s režisérskym spracovaním?
"John Madden bol veľmi ústretový a náchylný počúvať nás aj pri samotnom nakrúcaní. Veľmi rýchlo pochopil jednotlivé dejové nitky, ktoré, myslím, rozvinul do pôvabnej vizuálnej podoby. Sme mu povďační aj za to, že z nášho scenára sa škrtali naozaj len nepodstatné časti."
m Shakespeare raz povedal, že sme len pavučiny, z ktorých sú utkané sny. Čím vás tento dramatik priťahuje?
"Možno práve tým, že jeho diela sú ako snivé pavučiny, ktorými nás vťahuje do svojho deja. Z jeho života poznáme len málo a navyše je to zahmlené dávkou dobových nepresností. Možnože práve vtedajšia konkurenčná atmosféra okolo renesančného divadla chcela, aby sa jej najväčší predstaviteľ dostal do polohy génia, pri ktorom sa neustále vyťahujú zaručené správy."
m Vy ste urobili z génia človeka so všetkými jeho slabosťami.
"Bol to predsa človek so všetkými bohémskymi neresťami. I on potreboval tvorivú inšpiráciu, aj on sa vedel pobiť v krčme. Možno práve tým sme mu dali punc ľudskosti a z oblakov ho zniesli medzi ľudí."
m Už v Rosencrantzovi a Guildensternovi ste renovovali Shakespearovho Hamleta tým, že ste ho skúmali cez pohľad obyčajného človeka.
"Presne tak, a preto platí to, čo som už povedal. Nový pohľad však nie je revíziou génia. Len skúmam, čo by spravilo slovo keby..."
m Splnil Shakespeare ako Romeo a jeho sčasti fiktívna láska Júlia aj herecké očakávania?
"Joseph Fiennes i Gwyneth Paltrowová boli skvelí. Dúfam, že Gwyneth tiež zaujme amerických akademikov."
m Alžbeta I. ako britský film má sedem nominácií na Oscara, vy ako britskí scenáristi ste pracovali na americkom filme. Znamená to tiež, že Veľká Británia výraznejšie zasiahla do súčasných trendov Hollywoodu?
"Hollywood ako keby sa v súčasnosti viac nechával inšpirovať mimoamerickými inšpiráciami, pretože sa čiastočne pootočili nálady trhu. Jeho spolupráca s Veľkou Britániou má však už dlhodobejší charakter."
m Často vyhlasujete, že nemáte radi politické divadlo, no možno paradoxne ho neustále píšete. Nakoniec, známe sú aj vaše cesty s Amnesty International do bývalého Sovietskeho zväzu a ČSSR roku 1977, kde ste sa stretli aj s V. Havlom. Aká je teda pravda?
"Ako zvyčajne, nachádza sa niekde uprostred. Vtedy som to bral ako svoju povinnosť, s ktorou sa ako dramatik stotožňujem doteraz. Priznávam, som politický človek, i keď divadlo by malo byť najmä zábavou. Myslím si, že sa to dá skĺbiť."
m Váš tip na Oscara za film?
"Rozhodne sa medzi Spielbergovým Ryanom a naším Shakespearom. Celkom by mi dobre padlo, keby náš príbeh vyhral nad bojovým poľom II. svetovej vojny. Hoci je Spielberg sugestívny, nech si ľudia odpočinú..."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.