Slovensko má v súčasnosti približne 1,73 mld USD zahraničných investícií, čo je asi 320 USD na obyvateľa. V priebehu troch rokov by malo dosiahnuť úroveň, ktorá je priemerom Maďarska, Poľska a Česka. V súčasnosti by sme na splnenie tohto cieľa museli evidovať zahraničné investície v objeme 5,7 mld USD, o tri roky však priemer medzi ČR, Maďarskom a Poľskom bude podľa predpokladov vlády 7,6 mld USD. Na podopru dosiahnutia tohto cieľa prijala včera vláda stratégiu podpory vstupu zahraničných investícií. Počíta s viacerými zmenami, ktoré by mala SR urobiť. Okrem zmeny právneho prostredia SR na štandardné prostredie, na ktoré sú investori zvyknutí vo vyspelých krajinách, je jedným z motivačných opatrení aj finančné zvýhodňovanie - hlavne v daňovej oblasti. Prinášama preto návrh na niektoré zmeny, ktoré včera v rámci Stratégie podpory vstupu zahraničných investícií schválila vláda SR:
1. Novela zákona o dani z príjmov
§ 35a by mal znieť:
(1) Daňovníkovi dane z príjmov právnických osôb, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území Slovenskej republiky, sa poskytne zníženie dane vykázanej v daňovom priznaní (ďalej len "daňový úver") vo výške 100 % dane na päť za sebou nasledujúcich zdaňovacích období, počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom prvý raz vykázal základ dane a daň, ak
a) daňovníkom je akciová spoločnosť, ktorej predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb,
b) počas obdobia čerpania daňového úveru podľa tohto odseku splatí základné imanie v sume zodpovedajúcej v prepočte najmenej 2 000 000 EUR peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí,
c) splní podmienku uvedenú v odseku 4.
(2) Daňovník uvedený v odseku 1 môže počas piatich po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, počnúc zdaňovacím obdobím nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré poslednýkrát čerpal daňový úver podľa odseku 1, každoročne čerpať ďalší daňový úver vo výške 1/5 sumy daňového úveru podľa odseku 1, ak
a) počas obdobia čerpania daňového úveru podľa tohto odseku splatí základné imanie v sume zodpovedajúcej v prepočte najmenej 5 000 000 EUR peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí,
b) splní podmienku uvedenú v odseku 4.
Ďalší daňový úver môže daňovník čerpať aj v prípade, ak splatí základné imanie podľa písm. a) čiastočne alebo v celej výške už počas čerpania daňového úveru podľa ods. 1.
(3) Daňový úver podľa odseku 2 sa zvýši v každom zdaňovacom období o sumu zodpovedajúcu 20 % výšky aktivovaných nákladov na vývoj vytvorený vlastnou činnosťou.
(4) Daňový úver podľa odsekov 1 a 2 je možné čerpať, ak sú súčasne splnené nasledujúce podmienky:
a) každoročne počas čerpania daňového úveru tvoria u daňovníka tržby z predaja ním vyrobeného tovaru vyvážaného do zahraničia alebo z poskytovania služieb v súlade s ods. 1 písm. a) právnickým osobám alebo fyzickým osobám so sídlom alebo trvalým bydliskom v zahraničí najmenej 60% podiel z celkových tržieb. Do tohto podielu sa započítavajú aj tržby z predaja tovaru v tuzemsku, ktorý pred vznikom daňovníka čerpajúceho daňový úver nebol na území Slovenskej repbuliky vyrábaný, a to najviac 30 % z celkových tržieb,
b) aspoň 60 % prostriedkov získaných z vytvorenia (zvýšenia) imania podľa ods. 1 a 2 daňovník použije na obstaranie hmotného majetku s výnimkou osobných automobilov.
(7) Daňovník podľa odsekov 1 a 2 počas čerpania daňového úveru odpisuje hmotný majetok a nehmotný majetok takto:
a) technologické zariadenia, ktoré doteraz neboli odpisované ani používané vo výrobnom procese na území Slovenskej republiky ani v zahraničí, vymedzené v prílohe č. 2 tohto zákona nerovnomerne, maximálnou ročnou odpisovou sadzbou 30 % z obstarávacej ceny tohto majetku na základe individuálne stanoveného odpisového plánu najdlhšie počas piatich rokov, pričom v tomto prípade nesmie odpisovanie prerušiť (§ 26 ods. 6),
b) budovy a stavby vymedzené v prílohe č. 1 tohto zákona zaradené do odpisovej skupiny 4 a 5 rovnomerne, ročnou odpisovou sadzbou 5 % z ich obstarávacej skupiny 4 a 5 rovnomerne, ročnou odpisovou sadzbou 5 % z ich obstarávacej ceny,
c) technologické zariadenie slúžiace na potreby vedeckého výskumu a vývoja je možné odpísať až do výšky 100 % už v roku uvedenia do užívania,
d) technologické zariadenia neuvedené v prílohe č. 2 tohto zákona a nehmotný majetok podľa pravidiel vymedzených v § 30 až 32,
e) odpis ako výdavok (náklad) vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov sa môže uplatniť po prvýkrát v tom zdaňovacom období, v ktorom sa majetok uvedie do užívania.
(8) Ak daňovník vytvára súbor predmetov z hmotného majetku odpisovaného podľa príloh č. 1 a 2 tohto zákona, zvýhodnený odpis podľa odseku 7 písm. a) môže uplatniť len vtedy, ak 60 % súboru tvorí hmotný majetok zaradený do prílohy č. 2 tohto zákona.
(9) Po skončení čerpania daňového úveru hmotný majetok odpisovaný podľa odseku 7 písm. a) a b) zaradí daňovník do odpisových skupín v súlade s prílohou č. 1 tohto zákona a pokračuje v odpisovaní rovnomerným spôsobom podľa § 31 ročnou odpisovou sadzbou podľa údajov stĺpca "v ďalších rokoch odpisovania". Stĺpec "pre zvýšenú vstupnú cenu" sa použije len vtedy, ak technické zhodnotenie bolo vykonané po skončení čerpania daňového úveru.
(10) Ministerstvo financií SR môže na základe písomnej žiadosti daňovníka dane z príjmov právnických osôb povoliť čerpanie daňového úveru podľa ods. l, prípadne ďalšieho daňového úveru podľa ods. 2 aj v prípadoch, keď daňovník vznikol pred 1. aprílom 1999 a po 1. apríli 1999 zvýšil základné imanie za podmienok uvedených v ods. 1 až 9. Lehota na rozhodnutie je 60 dní od doručenia žiadosti. Pokiaľ v tejto lehote nebude daňovníkovi doručené rozhodnutie, predpokladá sa, že čerpanie daňového úveru sa povoľuje. Obsah a náležitosti žiadosti ustanoví Ministerstvo financií SR všeobecne záväzným právnym predpisom.
(11) O spore medzi daňovníkom a správcom dane o tom, či boli splnené podmienky na čerpanie daňového úveru, rozhoduje Ministerstvo financií SR na základe žiadosti správcu dane alebo daňovníka. Lehota na rozhodnutie je 60 dní od doručenia žiadostí. Pokiaľ v tejto lehote nebude daňovníkovi doručené rozhodnutie, predpokladá sa, že podmienky na čerpanie daňového úveru sú splnené.
2. Nulová sadzba dovozného cla na stroje a zariadenia, ktoré sú súčasťou vybraného zoznamu OECD, za podmienky, že strojné zariadenie je nové a doteraz neodpisované v inej krajine. Uplatní sa na daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999, so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb okrem služieb bánk a poisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí.
3. Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty na dovezené stroje a zariadenia, ktoré sú súčasťou vybraného zoznamu OECD za podmienky, že strojné zariadenie je nové a doteraz neodpisované v inej krajine. Uplatní sa na daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999 so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb okrem služieb bánk a pisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí.
4. Oslobodenie od dane z prevodu nehnuteľností. Uplatní sa na daňový subjekt, ktorý vznikol po 1. apríli 1999, so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorého predmetom podnikania je v prevažnej miere výroba tovaru alebo poskytovanie služieb okrem služieb bánk a poisťovní, obchodných služieb (maloobchod a veľkoobchod) a sprostredkovateľských služieb a splatí základné imanie peňažnými vkladmi alebo vecnými vkladmi zo zdrojov v zahraničí.
5. Poskytovanie investične pripraveného územia za symbolickú cenu. Za týmto účelom je potrebné upraviť poskytnutie bezúročnej pôžičky obcí do výšky 50 % nákladov spojených s vybudovaním priemyselnej infraštruktúry.
6. Poskytovanie príspevkov na podporu vytvárania nových pracovných príležitostí, udržanie existujúcich pracovných miest a rekvalifikáciu v rámci podpory vstupu priamych zahraničných investícií do regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti.
7. Zníženie alebo odpustenie povinnosti platiť príspevok za poistenie v nezamestnanosti zamestnávateľovi, ktorý podniká so zahraničným kapitálom podľa vyššie uvedených princípov.
8. Perspektívne znižovanie bežnej sadzby dane z príjmu (najneskôr od roku 2001), ktorá je najvyššia v strednej Európe.
9. Opatrenia na zlepšenie fungovania finančného a kapitálového trhu ako významných spostredkovateľov likvidity pre podnikovú sféru.