BRATISLAVA (SME - lin) - Začať výstavbu diaľničných úsekov, ktoré budú slúžiť aj ako obchvaty na odľahčenie dopravy v centre Bratislavy, plánuje v najbližšom období Slovenská správa ciest. Informoval o tom námestník primátora Bratislavy pre dopravu a dopravné stavby Jaroslav Jelšík. Ide o diaľnicu D 61 Senecká cesta - Prístavný most, ktorej úsek Senecká - Zlaté piesky sa začne stavať v týchto dňoch, a o diaľnicu D 2 Lamačská cesta - Staré Grunty, na ktorú poskytol financie japonský Fond pre zámorskú ekonomickú spoluprácu - s výstavbou by sa malo začať na budúci rok. Zmluvu, ktorá predchádza začatiu stavebných prác, podpíše mesto, Slovenská správa ciest a ministerstvo dopravy v najbližšom čase - podľa J. Jelšíka sa čakalo len na zlepšenie zdravotného stavu ministra Palacku, ktorý sa začiatkom februára stal obeťou dopravnej nehody. Podiel hlavného mesta pri príprave spomenutých stavieb je vo vyčlenení či vykúpení stavebných pozemkov - v prípade diaľnice D 61 stála táto príprava 85 miliónov korún, spolu so zabezpečením náhradného bývania pre ľudí, ktorým sa zabrali pozemky. Okrem investičných akcií väčšieho rozsahu sú podľa námestníka významné aj ďalšie pripravované dopravné stavby, akou je odbočka z cesty z Mlynskej doliny na Bratskú ulicu v Petržalke (tu mesto investovalo 21,8 milióna do vykúpenia pozemkov, ďalej bude stavbu pripravovať Slovenská správa ciest). Často diskutovaná odbočka zo Seneckej cesty do Vajnor je v predprojektovej príprave, uvažuje sa o vybudovaní mimoúrovňovej odbočky spojenej s cestou poza benzínové čerpadlo a obchodný dom Nay. Vyňatie pozemkov z pôdneho fondu stálo mesto doteraz vyše 60 miliónov korún. Predprojektová príprava výstavby mosta na Košickej si v minulom roku vyžiadala sumu 3 milióny korún, štúdia na úrovni stavebného zámeru bude hotová v máji. Odhad na hodnotu stavby je podľa námestníka 2,5 miliardy korún, v ideálnom prípade by sa malo začať stavať ešte v tomto volebnom období. Mesto chce lobovať na ministerstve dopravy a financií za zaradenie mosta do diaľničného programu - to by sprehľadnilo model financovania tejto drahej stavby, dodal J. Jelšík. Na území mesta sa nachádza 100 kilometrov prieťahov štátnych ciest - v minulosti sa o ne staral štát, v súčasnosti sú v gescii mesta. V minulom roku dostalo mesto na údržbu týchto ciest 6 miliónov korún, pričom reálne výdavky sú 60 miliónov korún ročne. Finančný rozdiel sa hradil na úkor iných funkcií mesta, poznamenal J. Ješík a vyjadril nádej, že v tomto roku sa podarí na tento účel z rozpočtu získať 30 až 40 miliónov korún.