Nervozita na svetových burzách sa stupňuje

Upynulý týždeň bol pre burziánov so slabými nervami nočnou morou. V pondelok vystrelil hlavný americký burzový ukazovateľ Dow Jones (index 30 najväčších priemyselných gigantov) na 9553 bodov, čo bol za jeden deň nárast o skoro 2,3%. V utorok sa ako-tak ..

Upynulý týždeň bol pre burziánov so slabými nervami nočnou morou. V pondelok vystrelil hlavný americký burzový ukazovateľ Dow Jones (index 30 najväčších priemyselných gigantov) na 9553 bodov, čo bol za jeden deň nárast o skoro 2,3%. V utorok sa ako-tak udržal nad psychologicky dôležitou hranicou 9500 bodov, aby v stredu znovu spadol na 9340 bodov, kde sa pohyboval aj vo štvrtok. Podobne kolísal aj dominantný nemecký burzový barometer DAX (index 30 najväčších akciových spoločností). Preskočil v prvej polovici týždňa úroveň 5000 bodov, aby vo štvrtok znovu spadol pod túto dôležitú hranicu. Tú istú húpačku zažili aj aktéri obchodujúci s ukazovateľom Euro-Stox 50 (indexom 50 najväčších akciových spoločností v krajinách menovej únie), ktorý hekticky osciloval okolo 3500 bodov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Príčinou horúčkovitého obchodovania s účastinami boli neustále zmeny náhľadov na vývoj úrokovej miery v blízkej i menej blízkej budúcnosti. Medzinárodní finanční experti sa v súčasnosti vo zvýšenej miere obávajú nárastu úrokovej miery v Spojených štátoch. Ak by k nemu došlo, znížila by sa príťažlivosť investovania peňazí do akcií a zvýšila by sa atraktivita vkladania finančných prostriedkov do štátnych dlhopisov. A keďže na burze sa obchoduje s budúcnosťou, snažili sa aktéri na newyorskej, frankfurtskej europarkete prispôsobiť (z ich dnešného pohľadu) nadchádzajúcemu trendu: predávali účastiny, čím sa znižoval aj ich kurz. Situácia na americkej burze je pritom všeobecným meradlom pre obchodovanie v Európe. Absolútna väčšina burziánov na starom kontinente sa totiž viac-menej pridržiava trendu z Wall Street; minulý týždeň bol toho ďalším rukolapným dôkazom.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské akcie pokračovali podľa údajov Boerse Online v nejednotnom trende. Kurz Nafty Gbely sa k 23. februáru zvýšil oproti 16. februáru o 1,91% na 8,00 EUR a Slovakofarmy o 1,08% na 47 EUR. Slovnaft klesol o 3,23% na 15 EUR. Váhostav Žilina zostal na ročnom minime 9,80 EUR a VSŽ Košice na úrovni 4,00 EUR.

JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 072
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 130
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 018
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 955
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 477
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 068
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 545
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu