BRATISLAVA (SME - and) - V rezorte zdravotníctva zaznamenali v roku 1998 dovedna 1928 sťažností, pričom k 31. decembru sa ukončilo preverovanie 519, ostatné sa ešte preverujú. Po prešetrení sa zistilo, že 471 sťažností bolo opodstatnených. Uviedla to riaditeľka odboru kontroly a sťažností ministerstva zdravotníctva Anna Pribylincová. Z celkového počtu bolo priamo ministerstvu určených 610 sťažností a zdravotnícke organizácie ich evidovali 1318. V oboch prípadoch zaznamenali v porovnaní s rokom 1997 nárast. "Väčší počet sťažností možno zrejme pripísať aj tomu, že po zmene vlády a personálnych výmenách na postoch vedúcich pracovníkov sa zvýšila dôvera občanov k orgánom a organizáciám zdravotníctva," dodala. Najviac sa občania sťažovali na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a 21 prípadov sa prešetrovalo prostredníctvom znaleckých komisií. Z nich je ukončených len 14 a štyri, ktorých predmetom bolo úmrtie pacienta, sú uzavreté ako opodstatnené. V dvoch prípadoch postúpili výsledky znaleckých komisií orgánom činným v trestnom konaní, pričom celkovo im ministerstvo odstúpilo 15 sťažností. V jednom prípade išlo o výhrady voči postupu lekárov chirurgického oddelenia, keď nebrali do úvahy komplikáciu pacientky a podaným liekom jej stav zhoršili, v ďalšom spočíval nedostatok v hlásení o onkologickom ochorení, nezabezpečení potrebného diagnostického postupu, plynulosti a nadväznosti liečebnej starostlivosti. V iných prípadoch išlo o úplatky a vyúčtovanie si neoprávnených poplatkov za medicínske výkony. Raz dokonca lekár vypísal zdravotnú pomôcku na poistenca, ktorý bol dva týždne po smrti. Okrem toho sa občania sťažovali na konanie a hospodárenie riaditeľov nemocníc, mzdovú a personálnu oblasť. Opodstatnené sťažnosti sa riešia ústnym pohovorom, vrátením neoprávnene vyžiadanej finančnej čiastky pacientovi, prerokovaním problematiky na porade riaditeľa alebo primára zdravotníckeho zariadenia, absolvovaním odborného preškolenia a odstúpením orgánom činným v trestnom konaní.