RECENZIA / MUZIKÁL Do Teátra prišli Mníšky a - zvíťazili

Gedur Musical Production v Teátre Istropolisu Bratislava * Dan Goggin: Mníšky * Produkcia a hudobné naštudovanie: Rudolf Geri * Preklad, texty piesní a úprava: Ľubomír Feldek * Scéna: František Lipták * Kostýmy: Alexandra Grusková * Choreografia: Boba ...

Gedur Musical Production v Teátre Istropolisu Bratislava * Dan Goggin: Mníšky * Produkcia a hudobné naštudovanie: Rudolf Geri * Preklad, texty piesní a úprava: Ľubomír Feldek * Scéna: František Lipták * Kostýmy: Alexandra Grusková * Choreografia: Boba Brella * Réžia: Karol Spišák * Účinkujú: E. Pavlíková, S. Valentová, H. Kovalovská, J. Švoňavská, Z. Mauréry, L. Barilíková, J. Jamrišková, J. Frličková-Hittnerová

Je veľmi fajn, že muzikálové produkcie nachádzajú svoj domov aj mimo klasických divadelných javísk. Majú tak šancu prihovárať sa divákom v hustejšej prevádzkovej frekvencii, nebrzdiť pritom bežný repertoár a v neposlednom rade rozširujú programovú ponuku slovenskej metropoly. Navyše, iniciatíva začína vychádzať aj od súkromných spoločností, ktorých vstup do divadelného života vytvára potrebné konkurenčné prostredie. A to je vždy užitočný stimul.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na muzikálovom poli boli najčerstvejším prínosom víkendové premiéry americkej muzikálovej komédie Mníšky od Dana Goggina v bratislavskom Istropolise. Zatiaľ čo do Veľkej sály sa nasťahovala brnianska produkcia West Side Story, komorné Teátro optimálne vyhovuje umeleckým parametrom Mníšok. Inscenácia vzišla z tvorivej dielne Gedur Musical Production a jej šéf Rudolf Geri je nielen producentom, ale i autorom hudobného naštudovania. Ide o predlohu vskutku netradičnú: ani nie tak tajomným prostredím kláštora, ktoré často poskytlo vďačnú tému, ale najmä povahou partitúry, obmedzujúcej počet javiskových aktérov na päticu dámskych sólistiek v mníšskom habite. Na ich pleciach stojí a padá zmysel celej muzikálovej šou, ony musia naplniť pódium spevom, herectvom a tancom, ony musia udržať kontakt s obecenstvom, rozosmiať i roztlieskať ho nenásilným vtipom a osobným šarmom. Kvinteto charakterovo úplne odlišných hrdiniek (ich profil vyjadruje text, zástoj v deji i hudba) rozpráva divákom príbeh opretý o autorove živé zážitky z útrob kláštora, príbeh plný humorných situácií, svetských šibalstiev so zmysluplnou pointou.

SkryťVypnúť reklamu

Leví podiel na komunikatívnosti produkcie má autor prekladu, úpravy a textov piesní Ľubomír Feldek, vnášajúci do libreta majstrovské pohrávanie sa so slovom a s rýmom, okorenené dobovo módnym slovníkom. Režisér Karol Spišák postavil svoju koncepciu výlučne na virtuozite interpretiek. Nemajú sa za čo skryť, scéna je strohá a statická, kostýmy uniformné, jednoducho niet žiadnych "barličiek". Spišák i choreografka Boba Brella sú na svoje mníšky nároční, ich výstupy sú umne a nápadito komponované, umožňujú odhaliť povahové rozdielnosti i spoločné črty mníšskeho päťlístka. Po trocha ťažkopádnom úvode naberá predstavenie spád a odhliadnuc od ojedinelých momentov s trocha zdĺhavou prózou, večer "tečie" plynule a elegantne. Jednoznačne jeho "motorom" sú však hudobné čísla s perfektným zvukovým podkladom štyroch inštrumentalistov.

SkryťVypnúť reklamu

Márna by bola snaha inscenátorov, keby nemali k dispozícii toľko talentovaných dám. Bez výnimky všetky spievajú výborne, pričom každá z nich má svoje typové a výrazové špecifiká. Zuzana Mauréry (Roberta) je ako živé striebro, rozšantená, vtipná, diferencovaná v próze i hlasovo. Helga Kovalovská a Jeanette Švoňavská kolorujú sestru Hubertu tmavšími vokálmi, obe sú temperamentné a výstižné. Lenka Barilíková a Júlia Jamrišková (Amnézia) sa zablysnú skvelou kreáciou s bábkou, predstavujúc lyricko-naivný výrazový pól. Jarmila Frličková (novicka Lea) navyše tancuje na špičkách a obe matky predstavené - Eva Pavlíková presvedčivejšia hlasovo než v próze a všestranne vynikajúca Soňa Valentová - zastrešujú veselé osadenstvo a bdejú nad "mravnosťou" pikantných kláštorných epizód. PAVEL UNGER

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je stálym spolupracovníkom SME.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 781
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 064
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 820
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 476
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 437
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 808
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 570
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 297
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu