Sedemnásť rokov po rozlúčke šiestym albumom The Hunter sa vracia dnešným vydaním novej kolekcie No Exit na rockovú scénu americká legenda éry novej punkovej vlny, pôvodná štvorčlenná zostava skupiny Blondie. Spevácka ikona Debbie Harryová, genetickou chorobou poznačený gitarista Chris Stein, klávesista Jimmy Destri a bubeník Clem Burke pod producentským dohľadom Craiga Leona nahrali štrnásť skladieb, ktoré sa nedajú v žiadnom prípade charakterizovať ako neopodstatnený návrat vyhynutého dinosaura. V časoch žičiacich comebackom hviezd minulých desaťročí, ktorých vyčerpané bankové kontá ako jedinú možnú inšpiráciu zmŕtvychvstania sprevádza i prázdno melodických nápadov, nemožno Blondie takto na diaľku ani len upodozrievať z finančných motívov a po počutí už vonkoncom nie z nedostatku invencie. Retro v jej podaní je také súčasné, až mrazí pri poznaní, že všetko nové je len kópiou dejín. Harryovej majstrovská úderka dokázala už v 70. rokoch, keď ešte v krátkej etape hostila českého gitaristu Ivana Krala, surovosť rocku kombinovať s podhubím newyorského punku i rafinovaným príklonom k popu až diskorytmom, balansovať na hrane stredného prúdu a prepletať ju prakoreňmi rapu i hip-hopu. Bohémom na obidvoch brehoch oceánu ešte neprekážali komerčné úspechy, a tak si mohla Blondie na svoje konto pripísať i kraľovanie v rebríčkoch hitparád. Jej prvým americkým číslom 1 bol v roku 1979 singel Heart of Glass, ktorého sa aj vo Veľkej Británii predalo viac ako milión kusov. Po albumoch Blondie (1976), Plastic Letters (1977), Parallel Lines (1978), Eat to the Beat (1979), Autoamerican (1980) a The Hunter (v roku 1982 ho už Harryová nahrávala pod hrozbou súdnej dohry) vyvrcholili v kapele osobné nezhody a dozrel čas rozpadu. Sama speváčka potom vydala niekoľko sólových projektov a skupinu neustále pripomínali historické kompilácie, ale skutočná reinkarnácia nastala až teraz. A radí sa k mála comebackom, ktoré majú význam. Opäť koketujúc s priehrštím štýlov (neopunk, blues, country, delikátna moderna v nahrávke Forgive and Forget - ako z repertoáru Pet Shop Boys alebo New Order, dokonca bachovským organom odpálené titulné dueto s raperom Cooliom - vyvolávajúce asociácie na godzillovské spojenie Puffa Daddyho a Jimmyho Pagea) si skupina otvorila cestu na Olymp, odkiaľ bol hriech ju púšťať.
Švédska speváčka Emilia je na rozdiel od Blondie benjamínkom. Do sveta šoubiznisu vstupuje ako 21-ročná a jej autorský singel Big Big World, ktorý dal meno celému albumu, vošiel do hudobných análov Švédska ako hit s najväčšou razanciou nástupu. Šesť dní po vydaní bol zlatý a po jedenástich už platinový. Dávku decentného popsoulu vrcholiacu tanečným remixom singla a swingovou verziou piesne Maybe, Baby produkoval Lars Anderson známy ako Yogi, syn Stikkana Andersona považovaného za "piateho člena" skupiny ABBA. Absolventka hudobnej školy v Štokholme sa netají spriaznenosťou s tvorbou Tracy Chapmanovej a nie je frázou bez obsahu definovať ju samotnú ako pesničkárku, ktorá má čím prehovoriť. Feelingom obdarená Emilia je talent, aký sa často nerodí. Škandinávske sudičky boli 5. januára 1978 na svojom mieste.
DALIBOR HLADÍK