moderného veku. Warhol však nebol iba hviezdou pop-artu a producentom sériovo zhotovovaných portrétov hviezd, ale aj pozorovateľom a reprezentantom štýlu masovej kultúry. Andrew Warhol, dieťa slovenských prisťahovalcov, sa štylizoval do polohy superhviezdy a obchodnú značku Warhol spojil s mýtom "American Dream" o spoločenskom vzostupe. Do centra pozornosti dostal nielen svoje umenie, ale aj svoju osobu, svoje okolie a - svoje "factories". Viedenská Kunsthalle na Karlsplatze dnešnou vernisážou (o 19.00 h) výstavy s názvom A Factory sprístupňuje vo svojom multimediálnom rámci širokú škálu prác a archívnych materiálov, aká dosiaľ nebola vystavovaná. Ako je známe, Warhol označoval svoje ateliéry z rokov 1963-1974 ako "factories". Pojem Factory poukazuje aj na zemepisné miesto a na historickú koncepciu, ale zároveň aj na bežnú fabriku s mnohými spolupracovníkmi. Všetky jeho "factories" boli akési kreatívne mikrokozmy, v ktorých vytvoril Warhol so svojimi spolupracovníkmi široké spektrum diel: maľby, sochy, kresby, tlače, fotografie, filmy, ale i práce v oblasti módy, videa, televízie a hudby. Ako pre SME povedala hovorkyňa Kunsthalle Wien A. Höbelová, výstava mapuje obdobie od päťdesiatych rokov až po koniec rokov osemdesiatych a sleduje mnohoraký charakter aktivít umeleckej produkcie "factories". "Výstava predstavuje labyrint zložený z viacerých oddielov," hovorí A. Höbelová. "Pod vplyvom takejto prezentácie prelínajúcej sa v rôznych podobách stvárnených tém sa zdá tradičné rozdelenie umeleckých sfér prekonané. Znázorňuje to nielen prístup Warhola, ktorý uchopil jednu tému odlišnými umeleckými prostriedkami, ale podčiarkuje aj plejádu prístupov, s akými sa stretávame pri skúmaní Warholovho diela." Kurátor výstavy G. Celant prostredníctvom 600 exponátov na výstave prezentuje okrem iného aj rané úžitkové grafiky, kresby, publikácie a komerčné práce na zákazku, televízne práce a videopráce a, samozrejme, umelcove portréty a autoportréty. Vo výstavnom kine sa budú premietať filmy zo Silver-Factory. Výstavu dopĺňajú archívne materiály: časopisy, pozvánky, obaly platní, fotosérie, plagáty, ako i hudobná produkcia v podaní The Velvet Underground. Výstava potrvá do 2. mája a je zorganizovaná v spolupráci Guggenheimovho múzea v New Yorku s Umeleckým múzeom vo Wolfsburgu a viedenskou Kunsthalle.