Vo viedenskej Kunsthalle sa dnes otvára unikátna výstava A Factory - tvorba ateliérov A. Warhola

VIEDEŇ (SME - pet) - "Bol by som rád, keby sa mi podarilo vynájsť čosi také ako džínsy. Čosi, vďaka čomu by ľudia na mňa spomínali. Masový artikel," vyhlásil svojho času nekorunovaný kráľ pop-artu Andy Warhol (1928-1987), ktorého obrazy sa stali ikonami

moderného veku. Warhol však nebol iba hviezdou pop-artu a producentom sériovo zhotovovaných portrétov hviezd, ale aj pozorovateľom a reprezentantom štýlu masovej kultúry. Andrew Warhol, dieťa slovenských prisťahovalcov, sa štylizoval do polohy superhviezdy a obchodnú značku Warhol spojil s mýtom "American Dream" o spoločenskom vzostupe. Do centra pozornosti dostal nielen svoje umenie, ale aj svoju osobu, svoje okolie a - svoje "factories". Viedenská Kunsthalle na Karlsplatze dnešnou vernisážou (o 19.00 h) výstavy s názvom A Factory sprístupňuje vo svojom multimediálnom rámci širokú škálu prác a archívnych materiálov, aká dosiaľ nebola vystavovaná. Ako je známe, Warhol označoval svoje ateliéry z rokov 1963-1974 ako "factories". Pojem Factory poukazuje aj na zemepisné miesto a na historickú koncepciu, ale zároveň aj na bežnú fabriku s mnohými spolupracovníkmi. Všetky jeho "factories" boli akési kreatívne mikrokozmy, v ktorých vytvoril Warhol so svojimi spolupracovníkmi široké spektrum diel: maľby, sochy, kresby, tlače, fotografie, filmy, ale i práce v oblasti módy, videa, televízie a hudby. Ako pre SME povedala hovorkyňa Kunsthalle Wien A. Höbelová, výstava mapuje obdobie od päťdesiatych rokov až po koniec rokov osemdesiatych a sleduje mnohoraký charakter aktivít umeleckej produkcie "factories". "Výstava predstavuje labyrint zložený z viacerých oddielov," hovorí A. Höbelová. "Pod vplyvom takejto prezentácie prelínajúcej sa v rôznych podobách stvárnených tém sa zdá tradičné rozdelenie umeleckých sfér prekonané. Znázorňuje to nielen prístup Warhola, ktorý uchopil jednu tému odlišnými umeleckými prostriedkami, ale podčiarkuje aj plejádu prístupov, s akými sa stretávame pri skúmaní Warholovho diela." Kurátor výstavy G. Celant prostredníctvom 600 exponátov na výstave prezentuje okrem iného aj rané úžitkové grafiky, kresby, publikácie a komerčné práce na zákazku, televízne práce a videopráce a, samozrejme, umelcove portréty a autoportréty. Vo výstavnom kine sa budú premietať filmy zo Silver-Factory. Výstavu dopĺňajú archívne materiály: časopisy, pozvánky, obaly platní, fotosérie, plagáty, ako i hudobná produkcia v podaní The Velvet Underground. Výstava potrvá do 2. mája a je zorganizovaná v spolupráci Guggenheimovho múzea v New Yorku s Umeleckým múzeom vo Wolfsburgu a viedenskou Kunsthalle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 887
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 199
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 889
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 837
  5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 952
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 927
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 481
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu