prílív vytvorili štýl, ktorý zmenil módne trendy v hudbe, móde, líčení a dokonca i v hlásení sa do vojenskej služby k námorníctvu. Podobné pravidlo platí aj v obdobiach, keď sú ich filmové kariéry na samostatných cestách. Brat Ridleyho Scotta ďalej nakrútil kultovú Pravdivú romancu, Posledného skauta či Pomstu a Bruckheimer ešte pred trhákmi Con Air a Armageddon zaznamenal úspech vo dvojici so svojím producentským partnerom Donom Simpsonom, zosnulým počas prípravy ich posledného spoločného projektu Skala. Ako jeden z najúspešnejších produkčných tímov filmovej histórie majú na konte aj Flashdance, Bad Boys alebo Nebezpečné názory. Tentoraz ide o verejného nepriateľa. Takého typického - nebezpečne ohrozujúceho štátne mocenské záujmy najvyšších kruhov, pod pláštikom spravodajskej hry tradične zahaľujúce súkromné ambície skorumpovanej politickej veličiny. Preto ani film Verejný nepriateľ (Enemy of the State) nie je v žánri akčných thrillerov ničím prevratne šokujúcim. Skôr z neho napínavú pastvu pre oči robí chvíľami až besné tempo strihu a obraz zachytávajúci vymoženosti modernej techniky. V hlavnej úlohe právnika Roberta Deana, ktorý sa stane po nie náhodnej smrti svojho bývalého spolužiaka nepohodlným svedkom a štvancom na život a na smrť falošne obvineným z vraždy, sa prezentuje Will Smith. Supernova filmového i hudobného neba, preslávená titulmi Bad Boys, Deň nezávislosti a Muži v čiernom, ktorej album Big Willie Style so singlami Gettin` Jiggy Wit It, Just Cruisin` a Miami sa teší pozornosti fanúšikov kvalitnej čiernej hudby i radov kritiky. Jediného pomocníka na Deanovej ceste za spravodlivosťou, záhadného bývalého agenta Brilla, neváhajúceho pred nežiaducou návštevou vyhodiť do vzduchu svoj dlhé roky budovaný technologický arzenál a unikať pred prenasledovateľmi naprieč uhoľnými poliami, stelesňuje Gene Hackman - legenda známa najmä zo špionážnej klasiky Francúzska spojka.
Príbeh vznikal takmer osem rokov, spočiatku na základe jednoduchého nápadu o mužovi so zmanipulovanou identitou. Rozpracúvané motívy priviedli tvorcov až pred dvere Národnej bezpečnostnej agentúry NSA, ktorej oficiálnou úlohou je chrániť americkú vládu pred odpočúvaním a sledovať podozrivé bankové operácie dokazujúce nelegálne finančné prepojenia. S 20 000 pracovníkmi je NSA najväčším štátnym zamestnávateľom v USA a jej činnosť stojí asi milión dolárov za hodinu. Prvú žiadosť filmárov o spoluprácu agentúra odmietla, v konečnej fáze prípravy im už bolo k dispozícii aj ústredie CIA. Kameraman Daniel Mindel sa mohol pohrať so špičkovým technickým zázemím vrátane miniatúrnych objektívov ukrytých v gombíkových dierkach a záberov zo satelitných systémov. Práve vďaka nim je sledovaná téma absolútnej straty súkromia živou otázkou súčasnosti. "S dnešnou technológiou je možné čokoľvek a všetko je pravdepodobné," tvrdí Bruckheimer. "Všade, kam sa pohneme, zanechávame svoj elektronický tieň," dodáva scenárista David Marconi. Zo štábu treba vyzdvihnúť skladateľa Trevora Rabina za strhujúce hudobné kompozície, z ďalšieho hereckého obsadenia možno spomenúť Jona Voighta, Reginu Kingovú či Lisu Bonetovú. Aj napriek v závere zbytočne násilnému humoru, ktorý robí hanbu vydareným konverzačným žartom, štvanica pozorovaná z bezpečného prítmia kina má čím uchvátiť.
DALIBOR HLADÍK