BRATISLAVA (SITA) - Podiel spoločnosti Jacobs Suchard Figaro, a. s., Bratislava (JSF) na trhu cukroviniek presiahol podľa najnovších údajov 48 %. Vďaka silnému marketingu rastie trhový podiel spoločnosti už od vstupu nadnárodného koncernu Kraft Jacobs Suchard do Figara v septembri 1992, keď bol podiel spoločnosti zhruba 35-percentný. Od roku 1994 je JSF jednotkou na Slovensku v cukrovinkách. Pod nárast podielu sa podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Grahama Swifta podpísala najmä nová čokoláda Forte, tyčinky 3Bit, Siesta či Milka Tender.
Predaj kávy Jacobs sa medziročne podarilo zvýšiť u mletých káv o 70 % a u instantných o 10 %. Značka Jacobs sa tak prepracovala od začiatku roka o štyri priečky na druhú pozíciu medzi najpredávanejšími kávami v SR, predovšetkým vďaka káve Jacobs Sympatie. JSF ako súčasť koncernu Kraft Foods International predáva na Slovensku aj čokolády Milka a kávu Jacobs a Dadák.
"Reklamu na tyčinku Forte možno mnohí považujú za príliš agresívnu, naše prieskumy však ukazujú, že je úspešná," hovorí G. Swift. Odmieta aj myšlienku, že Forte vyvinuli ako priamu konkurenciu Študentskej pečati českých Čokoládovní Orion: "Ak porovnáte reklamy, oslovujeme iný segment spotrebiteľov." Keďže doterajší agresívny marketing sa ukazuje veľmi úspešný, JSF bude aj naďalej významne investovať do reklamy. Na slovenskom trhu spolupracuje s reklamnou agentúrou Ogilvy & Mather, reklamu pre značku Milka zabezpečuje celoeurópsky Young & Rubicam.
Hoci domáci trh je pre Figaro dominantný, vzhľadom na jeho veľkosť sa musí spoločnosť orientovať aj na okolité krajiny. Na slovenskom trhu realizuje JSF 35 - 45 % domácej produkcie, G. Swift však očakáva pokles podielu v budúcich rokoch. Do augustovej krízy v Rusku zaznamenávala spoločnosť 50-percetný nárast obratu na medziročnej báze. Vzhľadom na 140 mil. spotrebiteľov je ruský trh napriek súčasnej kríze a (zatiaľ nevyčísleným) stratám i naďalej pre JSF atraktívny. V budúcnosti však predpokladá G. Swift tlak na presun výroby priamo do Ruska.
Silnú pozíciu má Figaro najmä v Česku, Poľsku, Maďarsku. Hoci mala bratislavská fabrika v roku 1992 rovnakú štartovaciu čiaru ako akvizície koncernu Kraft Jacobs Suchard v susedných štátoch, G. Swifta verí, že JSF sa stane medzinárodným výrobným centrom pre stredoeurópsky región. Tomu by mala zodpovedať i investičná stratégia. V súčasnosti vyrobí JSF okolo 20-tis. ton čokoládových výrobkov ročne.
Za prvý polrok dosiahla spoločnosť čistý zisk takmer 25 mil. Sk, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje nárast o 14 %. Výška výroby vzrástla medziročne o pätinu na 751,3 mil. Sk. Minuloročný čistý zisk JSF dosiahol viac ako štvornásobok polročnej hodnoty - 92 mil. Sk, tohtoročné výsledky ale ovplyvní situácia v Rusku.
Priemerný počet zamestnancov za prvých 10 mesiacov je 950, z toho je okolo 150 sezónnych pracovníkov. Priemerná mzda vrátane administratívy je na úrovni 13-tis. Sk. V máji tohto roku získal JSF certifikát podľa medzinárodnej normy ISO 9002. Základné imanie spoločnosti je 693,255 mil. Sk. Kraft Foods International vlastní v JSF majoritný 66,7-percentný podiel, vyše 10-percentný podiel má Prague Investment Partners Holding Cyprus. Zvyšok tvoria investičné fondy s podielmi do 5 % a zhruba 18-tis. individuálnych akcionárov.