YOGYAKARTA (PRE SME - ALEXANDRA KUSS) - Priestorová inštalácia Aby si sa tešil z čistého, ktorú slovenský umelec Karol Pichler v uplynulých dňoch predstavil na svojej výstave v Galérii L. I. P. v indonézskom meste Yogyakarta, konfrontuje diváka s tromi rozličnými situáciami spôsobu videnia reality. Keď ponímame pojem Outlook (názov výstavy) ako point of view, teda určité stanovisko, môže divák chápať názov tejto práce ako výzvu na opätovné spytovanie sa, zisťovanie a skúmanie kvality pojmov, ako sú realita (real), život (life/live) a lož/klam (lie). Slovnou hrou Real life - real live - real lie necháva autor v symbolickej rovine podstúpiť diváka myšlienkovú púť, ktorá ho vedie od statického obrazu reality, založenej na elementárnej štruktúre, odzrkadlenej v mikrokozme stenovej textúry (priblíženej cez zväčšovaciu optiku), cez konkrétnu výzvu k akcii či rokovaniu (využitie daných dverí, pri ktorých je nainštalovaný neónom osvetlený piktogram s chodcom opúšťajúcim priestor) až po obraz reality ako reality zdania alebo klamu symbolizovanej transparentnosťou maľby písmen. Toto putovanie nemá pevne stanovený smer a je priblížiteľné z rozličných smerov. Nakoľko sú realita (real life) a predstieranie/klam (real lie) v stálom relatívnom vzťahu, nie sú jednoznačne ohraničiteľné. Tu sa zviditeľňuje Pichlerove dualistické ponímanie sveta, kde oscilácia medzi dvoma pólmi napätia umožňuje odvíjať samotný proces kreativity. Pri tomto sa stávajú dvere centrálnym motívom. Sme vyzvaní prekročiť ich, a vzápätí za nimi sa nachádzajúci priestor opäť opustiť. Pred tým, ako vstúpime do nových dvier, nemôžeme vedieť, čo sa za nimi skrýva. Pichler nás vyzýva, aby sme sa k takémuto kroku predsa len odhodlali, nech nás tam očakáva čokoľvek. Ak sme teda pripravení prekročiť nové dvere, a tým aj uskutočniť nové rozhodnutie, ponúka sa nám príležitosť získať nové skúsenosti, ktoré majú pre náš ďalší vývoj esenciálnu kvalitu. V inštalácii Aby si sa tešil z čistého podáva K. Pichler realitu ako situáciu postavenú na jednoduchej principiálnej štruktúre, na dualistickom napätí medzi polaritami a z toho vyplývajúceho konania pre jedinca. Takto sa ozrejmuje v Pichlerovom kritickom a skúmavom postoji jeho výzva a nádej adresovaná divákovi na vlastnú tvorivú aktivitu, samotné rozhodnutie, a tým na sociálny čin.