BRATISLAVA (SME - pet) - Štúdio Walta Disneyho stratilo svoj monopol na kreslený film už dávnejšie. Od prvého sviatku vianočného vyrazil na preteky o priazeň i slovenského filmového diváka prvý celovečerný kreslený film štúdia Dream Works: monumentálna biblická dráma o faraónovi Ramzesovi a jeho adoptovanom bratovi Mojžišovi, ktorú pre slovenskú distribúciu pripravil Tatra Film. Myšlienka na sfilmovanie Mojžišovho príbehu sa začala formovať ešte pred vznikom spoločnosti DreamWorks. Jadro príbehu pochádza z biblickej knihy Exodus, nápad sfilmovať ho ako prvý animovaný film novej spoločnosti, ktorá vznikla na jeseň roku 1994, sa objavil pri debate J. Katzenberga, S. Spielberga a D. Geffena. "Steven sa ma opýtal, aké by mali byť kritériá skvelého animovaného filmu," spomína J. Katzenberg, "ja som sa nechal uniesť a dvadsať minút som rozprával, čo by film mal mať; pútavú alegóriu, aplikovateľnú na našu dobu, výnimočné situácie evokujúce silné emócie, niečo krásne v ľuďoch, dobro triumfujúce nad zlom, hudbu ako doplňujúci prvok rozprávania a tak ďalej... Steven sa ku mne naklonil a hovorí: `Myslíš čosi ako Desať božích prikázaní?` a ja na to `Presne!` A tak sa dalo do práce 350 animátorov a špecialistov z 35-tich rôznych krajín sveta, ktorí preniesli na filmové plátno veľkolepý príbeh Mojžišovej cesty z otroctva k princovi a nakoniec vysloboditeľovi svojho - hebrejského - národa z egyptského zajatia. Keďže za projektom je Spielberg, tvorcovia použili úplne nové a revolučné animačné technológie, vyvinuté DreamWorks a Silicon Graphics, ktoré umožňujú plynulé prechody medzi 3-D a 2-D animáciou. Jedným z najlepších príkladov využitia tejto technológie je scéna z úvodu filmu, kedy sa kamera v jednom zábere dvíha od kráľovniných vodných záhrad cez lešenia, na ktorých hebrejskí otroci pracujú pod spaľujúcim púštnym slnkom, až do panorámy Egyptského impéria. Princ egyptský sa tak nepodobá na žiaden dosiaľ nakrútený animovaný film, pričom treba zároveň povedať, že svojím obsahom a postupmi vytvára priam "antidysneovský" trend, ktorý DreamWorks potvrdili "allenovským" Mravcom Z. Prvé kritiky však naznačili, že DreamWorks nerobil film vyslovene pre detského diváka, ba ani rodinný film disneyho štýlu, ale viac pre "dospeláka". Producentka P. F. Coxová k tomu dodáva: "Neodvraciame sa od detského diváka, chceme len robiť filmy, ktoré by si radi pozreli aj dospelí. Táto časť Biblie sa týka veľmi sofistikovaných tém, čo sa na filme od počiatku odrazilo. Inými slovami, príbeh určuje, aký film nakoniec bude, nie technika, ktorou je urobený - animácia nedefinuje film, je to v príbehu a téme." Od samého začiatku si filmári uvedomovali zodpovednosť, ktorú v sebe nesie sfilmovanie biblického príbehu. Film divákov musel pobaviť, no zároveň musel rešpektovať podstatu príbehu a to, že pre milióny ľudí rozdielnych náboženstiev je príbeh o Mojžišovi súčasťou ich viery. Katzenberg vyhlásil: "Naším cieľom bolo interpretovať text pravdivo bez toho, aby sme sa ho doslovne držali - obsiahnuť témy a základné aspekty tak, ako sú prezentované v Biblii. Nech však boli naše zámery sebalepšie, naučil som sa za tie roky, že zámery sa nie vždy kryjú s výsledkom. Bez ohľadu na to, čo sme si predsavzali bude podstatné, ako našu prácu prijmú diváci..." Iné divácke ohlasy hovoria, že animovaný sprievodca dávnou etapou ľudských dejín - v príbehu o biblickom Exoduse a čo stálo za tým, že bolo treba zaviesť Desatoro - je dielo naozaj pôvabné a nevtieravo poučné.