Tradičných vianočných nákupov sa Američanka Sarah Taylorová priam hrozila. 39-ročná architektka z Washingtonu sa už videla v preplnených a prekúrených obchodných domoch, kde nakoniec zase takmer nič nekúpi. Potom však podnikla úplne iný nákup: so šálkou čaju si sadla k počítaču a objednala asi dve desiatky darčekov cez Internet. Vianočné nákupy cez komunikačnú sieť zažívajú tento rok v USA boom. Ak vlani Američania takto vydali okolo jednej miliardy dolárov, experti tento rok odhadujú nákupy na zhruba päť miliárd. Taylorová zostala prekvapená, aká "úslužná" je väčšina internetových ponúk. Vo virtuálnej zásielkovej službe jedného obchodného domu si napríklad mohla vypočuť kompaktné disky, ktoré chcela darovať dcére. V onlinovej ponuke istej knižnej obchodnej siete si zasa mohla prejsť novinové kritiky na publikácie, o ktoré prejavila záujem. "Oni zverejnili aj negatívne kritiky," čudovala sa. Príčinu enormného vzostupu internetových vianočných nákupov vidia odborníci v rastúcej dôvere k tomuto globálnemu médiu. Podľa odhadov má k nemu prístup takmer polovica amerických domácností a "ľudia zisťujú, že nakupovať na Internete je pohodlné a najmä isté", hovorí Jeff Mallett z internetovej firmy Yahoo. Kto venuje onlinovému vianočnému nákupu trochu viac času, môže navyše dosť ušetriť. Cenové porovnanie medzi ponukami je cez počítač ľahšie, ako keď sa má obehať pešo. 35-ročný Theodor Morris z New Yorku surfoval po internetových stránkach obchodných domov a nakoniec kúpil chladničku pre matku o 20 percent lacnejšie. 36-ročná Michelle Speetzenová z Texasu zohnala počítačom pre syna zvláštnu trofej - plyšovú zvieraciu figúrku Furby, ktorá je tento rok v USA najžiadanejším a neustále vypredaným darčekom. Rodičia sa doslova bijú pri regáloch o tento detský sen. V tomto prípade však musela zákazníčka zaplatiť trojnásobok ceny. Prefíkaní obchodníci totiž zorganizovali v computerovej sieti doslova dražbu nedostatkovej hračky. Podľa znalcov internetové ponuky obchodov a supermarketov tento rok prvý raz zaznamenajú solídne zisky, preto sa plánuje predaj ďalej rozširovať a vylepšovať. Predvianočný predaj cez Internet sa v tomto roku objavil už aj na Slovensku. Ide však len o prvé pokusy. Zatiaľ s nimi prichádzajú zväčša podnikavé počítačové firmy, ktoré výhodne ponúkajú počítačovú techniku.
(ČTK/DPA, r)