BRATISLAVA (PRE SME - ZDENO KOLESÁR) - Slávnostné vyhlásenie cien, ktoré sprevádzalo ukončenie medzinárodného bienále dizajnu vo francúzskom Saint-Etienne, prinieslo pozoruhodné ohodnotenie slovenského dizajnérskeho dorastu. Hlavnú cenu v kategórii škôl získala Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave. Toto ocenenie akoby symbolicky podčiarklo neprehliadnuteľnú účasť Slovenska na svetovom dizajnérskom fóre. Vo výstavnom areáli neďaleko centra Saint-Etienne sa predstavili dizajnéri z približne štyridsiatich krajín zastupujúcich všetkých päť kontinentov. Organizátori rozdelili ich tvorbu do štyroch základných kategórií, pričom aj v ich rámci sa prejavili veľmi rôznorodé tendencie - od prác nadväzujúcich na tradície remeselných techník po tie, ktoré vznikli na báze technológií pre budúce tisícročie. Kategória Svet mesta reagovala konkrétnymi produktmi i širšie koncipovanými projektmi na prebiehajúcu dehumanizáciu veľkých miest. Alternatívne možnosti "navrátenia mesta jeho obyvateľom" ponúkli najmä návrhy nových či inovovaných systémov verejnej dopravy, sietí, ktoré by odstránili izoláciu predmestí od centra, a ekologických dopravných prostriedkov. V rámci tejto časti bienále vystavovalo sedem svetových miest, automobilky, dizajnérske agentúry i jednotliví dizajnéri, medzi ktorých sa zaradil aj slovenský dizajnér Š. Klein prototypom elektromobilu Lea, vytvoreným v spolupráci s vývojármi WUSAM, a. s. Zvolen. Najpočetnejšie zastúpený bol oddiel Dizajnéri (okrem jednotlivcov vystavovali aj dizajnérske agentúry, dizajn centrá a špecializované periodiká). V rôznorodo štruktúrovanom celku ilustroval všadeprítomnosť súčasného dizajnu od drobných dekoratívnych predmetov po veľké architektonické systémy. I v tejto časti bienále sa pozoruhodne prezentovali autorskými minikolekciami slovenskí dizajnéri (D. Brunovská, I. Čobej, M. Debnár, M. Horňák, F. Chrenka, M. Juráš, J. Kunovská, R. Turek, T. Uhrín aj časopis DeSignUm.) Ďalšia kategória Workshopy predstavila výsledky pracovných dielní 12 dizajnérov s kolektívmi francúzskych študentov dizajnu. Jednotlivé workshopy naznačovali, že ťažisko pôsobnosti dizajnu by sa malo presunúť z područia záujmov priemyselnej expanzie, ktorá akoby mala cieľ len sama v sebe, do sféry rozvíjania humánnych hodnôt s dôrazom na sociálne, ekologické, kultúrne otázky a na otázky špecifickej identity ľudskej individuality. V tejto kategórii predstavil výsledky svojho workshopu zameraného na mediálnu manipuláciu dizajnérskych produktov F. Burian. V časti venovanej školám sa predstavilo 31 dizajnérskych škôl z 20 krajín. Podobne ako práce vytvorené v rámci workshopov, i študentské projekty prezentovali polemiku s tou podobou dizajnu, ktorú charakterizuje heslo "dizajn pre zisk". Dokazovali, že fantázia uvoľnená z tesných medzí diktovaných ekonomickou efektívnosťou môže obrodiť dizajn ako disciplínu naviazanú na skutočné ľudské potreby. Popri ocenenej VŠVU v Bratislave (súčasťou jej prezentácie bola okrem exponátov z jej troch dizajnérskych oddelení aj trojica módnych prehliadok ateliéru módneho návrhárstva) sa predstavili aj dizajnérske katedry Fakulty architektúry STU v Bratislave, Technickej univerzity v Košiciach a Technickej univerzity vo Zvolene.