v Snine s plastikou Krista
Celková výška panelu: 11 m
Kríž: výška - 9,5 m
šírka ramien - 3,8 m
Plastika Krista: výška - 4,5 m
rozpätie rúk - 3,5 m
hĺbka plastiky - 1,1 m
nohy sa budú začínať vo výške - 3,5 m
hlava bude vo výške - asi 8 m
Materiál: patinovaný epoxid so zváranou železnou konštrukciou
Začiatok prác: prelom rokov 1996/97
Ukončenie: november 1998
Prvá verejná prezentácia plastiky: 28. 11. 1998 v Cíferi
Vysvätenie: 12. 12. 1998 v rímskokatolíckom Kostole Sv. kríža v Snine
Už len osem dní zostáva do vysvätenia pravdepodobne najväčšej plastiky Krista na Slovensku, ktorá mala svoju prvú verejnú prezentáciu uplynulý víkend v Cíferi. V tejto obci neďaleko Trnavy sa totiž počas uplynulých dvoch rokov realizovala veľkorysá myšlienka sponzorského daru A. Behúňovej svojmu rodnému mestu Snina, ktorú podporila láska k vlastnej matke žijúcej v tomto východoslovenskom meste. Plastika bude situovaná na čelnom oltári v novom rímskokatolíckom Kostole Sv. kríža, ktorého autorom je Ing.arch. Sitarčík. "Prvé stretnutia, na ktorých sme diskutovali o veciach týkajúcich sa najmä liturgického kánonu, sa začali na prelome rokov 1996/97," povedal v rozhovore pre SME autor plastiky, známy slovenský výtvarník Svetozár Ilavský (1958). "Rozhodujúce bolo prijatie mojej koncepcie znázornenia Krista na kríži, od ktorej sa odvíjali i samotné výtvarné práce na plastike. Nespodobnil som ho umierajúceho na kríži, ale ako Syna Božieho, ktorý je po skončení svojho pozemského poslania pripravený na cestu k večnej sláve na nebesiach." Počas prípravnej fázy, v ktorej sa prediskutovávali detaily, vznikli povedľa množstva kreslených návrhov aj dva modely z epoxidu a dreva v pomere 1:10 a 1:3. Až po dotiahnutí všetkých podrobností sa vo februári 1998 začala samotná práca na projekte, ktorého realizáciu si S. Ilavský vďaka pochopeniu cíferského starostu umiestnil do nefunkčného miestneho kina. "Samozrejme, úmysel zobraziť Krista v súčasnom ponímaní sa u mňa spájal s pokorou voči histórii a kontextu, kde sa má plastika nachádzať," priblížil S. Ilavský. "Od toho sa odvíjala aj voľba farebnej úpravy povrchu Kristovho tela. Plastika bude totiž situovaná v meste, ktoré bolo na priesečníku vplyvov západnej kultúry - v blízkosti spišskej gotiky, ako aj v dosahu byzantínskej kultúry pravoslávneho okolia. Preto som v povrchovej úprave zvolil povedľa tmavohnedej aj zlatú farbu, ktorá v drapérii a vo vlasoch prechádza až do platinového odtieňa. Zároveň je plastika ponímaná aj v rámci staromajstrovského gotického gryfu, v ktorom sa popri archaizujúcich momentoch dajú vystopovať aj príklady nemeckého expresionizmu 20. storočia." Monumentálna plastika S. Ilavského pôsobí, akoby Ježiš Kristus chcel vzlietnuť. Hlavu má vztýčenú a jeho gesto rúk má všeobjímajúci výraz. Plastika krucifixu sleduje liturgický moment povýšenia kríža. Posun v interpretácii obrazu Krista na kríži je zdôraznený aj absenciou tŕňovej koruny a nápisu INRI (Ježiš Nazaretský, kráľ židovský) nad Kristovou hlavou. Po výtvarno-formálnej stránke sa všetko vyčistilo, do neba si Syn Boží odnáša iba 5 rán ako dôkaz jeho mučenia. Ako uviedol S. Ilavský, v konečnom dôsledku tento novátorský počin prijala cirkev s pochopením. Napokon i verejná prezentácia v Cíferi s odborným komentárom slovenského kunsthistorika B. Bachratého presvedčila, že charizmatická plastika sa stala aj pre široké publikum miestom pokory. Svoje duchovné poslanie začne plniť už o niekoľko dní. ĽUDO PETRÁNSKY ml.