á zhruba deväťpercentný pokles prepravy osôb, pri 50-percentnom zvýšení predpokladajú až 17-percentný únik cestujúcich zo železnice, no tržby by sa mali v tomto prípade zvýšiť o vyše pol miliardy. Zatiaľ ide iba o návrhy, ktoré musia prehodnotiť ekonomickí ministri. Štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľudovít Macháček označil stav železníc za katastrofálny a neudržateľný. Posledná úprava cien za osobnú dopravu bola 1. 7. 1995. "Situácia je veľmi kritická. Má to vplyv na zamestnancom, ktorí o ničom inom nerozprávajú, len o tom, že budú problémy so mzdami," povedal. Dodal, že na zabezpečenie výplat museli ŽSR brať zdroje za služby pre budúce mesiace. Znamená to, že firmy prepravujúce po železnici platia dopredu za budúce výkony, čo železnica používa na krytie mzdových pro-
striedkov. Kritický bude aj budúci rok, keď na krytie služieb, ktoré si objednáva štát, si ministerstvo dopravy nárokuje 5,7 miliardy, ale železnice dostanú asi iba 2,21 miliardy Sk. "Najdôležitejšou úlohou je ekonomická stabilizácia železníc," tvrdí Ľ. Macháček. V prípade autobusovej dopravy Ľ. Macháček zatiaľ nehovoril o zvýšení taríf, ale predpokladá sa, že od budúceho roka bude aj cestovanie autobusmi o niečo drahšie.