ovej myši a veľký anglický nápis "christmas.com".
Vuirtuálne Vianoce, Ježisko - či ak chcete Santa - z Internetu, to sú slovné spojenia, ktoré hýbu v týchto dňoch Amerikou. Odhaduje sa, že viac ako dvadsať percent dospelých obyvateľov Spojených štátov, teda približne 17 miliónov ľudí, bude tohoročné vianočné nákupy robiť od svojho pracovného stola - prostredníctvom Internetu. Ešte pred rokom to bolo iba 10 a pred dvoma 5 miliónov. Celkový obrat, s ktorým podľa Newsweeku počítajú obchodníci, "vystavujúci" svoj tovar prostredníctvom virtuálnej počítačovej siete, sa dohaduje na 2,3 miliardy dolárov. Prostredníctvom počítačovej obrazovky sa pritom dá kupovať takmer všetko: od tradičných papúč pre svokra až po elegantné saká a večerné kostýmy do spoločnosti, hračky pre deti či populárne zimné zájazdy do trópov. O tri-štyri dni od odoslania objednávky vám na dvere vášho bytu zaklope usmievajúci sa poštár s vianočnými balíčkami a - samozrejme - faktúrou. Nemusíte sa ani unúvať na poštu, stačí, ak oznámite číslo vašej kreditnej karty. A čo ak sa vám nebodaj niečo z vecí, ktoré ste si objednali, nepozdáva, alebo vám namiesto zeleného saka veľkosti 40 pribalia v sklade modré o dve čísla menšie? Nerobte si starosti, všetko sa dá vrátiť späť, platíte predsa až po prevzatí tovaru. Pretože taká je Amerika, ktorá najprv vymyslela "fast food" - kolu a hamburger - a teraz sa snaží presvedčiť ľudí, že internetovský Ježiško je to pravé, to, čo im umožní vyhnúť sa predvianočnej tlačenici.
Celý zázrak má však aj svoju odvrátenú stránku. Centrá priemerných amerických miest najprv v 80. rokoch vyprázdnili stavitelia obrovských nákupných stredísk, ktorí skúpili lacné pozemky na ich okrajoch a vystavali tam to, čomu sa v Amerike hovorí "mall" - teda doslova malé samostatné mestečká s obchodíkmi a kaviarničkami, rýchlym občerstvením, bazénami a klziskami, kinami či malými námestíčkami s fontánou a lavičkami. Spoločenský život celých generácií sa zrazu premiestnil do týchto anonymných skleníkov, ktoré sa na seba ponášajú ako vajce vajcu. Starí ľudia nachádzajú v ich klimatizovanom prostredí úľavu pred letnými horúčavami, stredné generácie sem chodia za nákupmi a mladí za zábavou. Teraz však prišiel niekto s čímsi ešte silnejším, čo dokáže položiť na lopatky aj anonymné "malls". Už sa netreba ani obúvať, nakupovať môžete rovno z postele. Virtuálny Ježiško sa nenarodil v chudobnej betlehemskej maštali, ale za veľkou mlákou. Nuž teda, raduj a veseľ sa, Amerika! JURAJ KITTLER