BRATISLAVA (SME - uj) - Dlhodobosť a silné prežívanie finančného nedostatku v rodinnom rozpočte sa stáva trvalou zložkou života viac ako dvoch tretín rodín na Slovensku. Signalizujú to viaceré sociologické prieskumy. Aj anketa Medzinárodného strediska pre štúdium rodiny, ktorá medzi čitateľmi vybraných médií (Slovenka, Práca, SME) mapovala aktuálnu situáciu slovenských rodín, bola vlani zameraná na subjektívne vnímanie fenoménu chudoby v rodine. Hoci sa v žiadnom prípade nedá hovoriť o reprezentatívnom prieskume, na ten zatiaľ stredisko nemá prostriedky, odpovede čitateľov, ktorí boli ochotní vyplniť a odoslať dotazník, túto tendenciu tiež potvrdili. Najčastejším problémom zhruba 180 rodín čitateľov SME, ktorí odpovedali, je nedostatok peňazí, málo času, stres a zdravotné problémy. Finančné problémy priznalo až 72,2 percenta z nich. Viac ako jedna pätina účastníkov ankety hodnotila svoju situáciu tak, že im príjem v priebehu roka nestačil alebo len ako-tak stačil na nákup najlacnejších potravín. Našich čitateľov sužuje hneď na druhom mieste okrem nedostatku peňazí trvalý či častý časový stres, trpia ním všetky kategórie ekonomicky aktívnych ľudí, rovnako muži i ženy, prekvapivo vysoký výskyt časového stresu priznali aj študenti. V rebríčku skupín, ktorým sa podľa čitateľov SME najviac zhoršila v poslednom roku situácia, sú dôchodcovia, starí ľudia, ženy na materskej dovolenke a rodiny s deťmi. Naopak, najviac si podľa nich polepšili podnikatelia, členovia koalície HZDS a SNS, politici a ľudia lojálni k správnej strane. Ako pre SME poznamenali sociológovia strediska, záujem čitateľov SME o anketu na výsostne sociálnu tému ich prekvapil. "Očakávali sme nižší záujem o takto profilovanú anketu," povedal sociológ PhDr. Peter Guráň. Hoci na otázky odpovedalo necelých dvesto čitateľov SME, bolo to viac ako u odborársky orientovaného denníka Práca, počet čitateľov Slovenky, ktorí mali chuť a čas vyplniť a poslať dotazník, sa priblížil k 600. Podiel čitateľov zo všetkých troch médií, ktorí sa zaradili pod hranicu chudoby, je totožný (47 percent). U čitateľov SME sa však častejšie vyskytovali extrémne odpovede, reprezentované buď absolútnym dostatkom alebo absolútnym nedostatkom, štatisticky však neboli rozdiely významné. "V subjektívnom oceňovaní finančnej situácie rodiny teda niet medzi čitateľmi Práce, Slovenky a SME, ktorí poslali dotazník, väčších rozdielov," komentovala výsledky sociologička Jarmila Filadelfiová. Podľa nej to môže znamenať niekoľko vecí, že noviny sú v podstate rovnaké napriek deklarovanej odlišnosti orientácie, že čitatelia sú rovnakí napriek odlišnému čítaniu tlače, alebo že z každej skupiny čitateľov sa do ankety zapojili len tí, ktorí majú horšiu životnú situáciu, prípadne vyššiu citlivosť na sociálne témy. "Môže to však naznačovať aj fakt, že sa zhoršila reálna životná situácia väčšiny obyvateľov, z čoho následne vyplýva zlý životný pocit takmer všetkých skupín obyvateľov, nízka úroveň `well-being` u nás," zhrnula J. Filadelfiová.