e neprejavuje.
Dôvodom prudkého pádu cien ropy za posledný rok je pokles dopytu, predovšetkým v Ázii. Ten súvisí s finančnou krízou regiónu, ktorá sa začala minulý rok. Podľa analytikov by napríklad výdavky Indie na nákup ropy mali klesnúť v roku končiacom v marci 1999 o 1 mld USD. Podobné je to aj v ostatných krajinách zasiahnutých krízou - Južná Kórea doviezla v septembri tohto roka o 42 % menej ropy ako v rovnakom období roku 1997. Na klesajúci dopyt sa už viackrát pokúšali reagovať aj producenti. Zastupuje ich predovšetkým organizácia OPEC (Organisation of the Petroleum Exporting Countries). Jej členovia - Alžírsko, Indonézia, Irak, Irán, Kuvajt, Líbya, Nigéria, Katar, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty a Venezuela - sa už v tomto roku v záujme zastavenia poklesu cien ropy dohodli na znížení ťažby o 10 % na 2,6 mil. barelov denne. Aj napriek tomu však cena ďalej klesá. Z úrovní okolo 20 USD za barel v novembri minulého roka klesla v posledných dňoch až pod 12 USD za barel.
Vo Viedni sa dnes začína pravidelné zimné stretnutie ministrov ropného priemyslu krajín patriacich do OPEC-u. Tá by sa mala zaoberať predovšetkým problémami s cenami ropy. Jedinou možnou cestou je opätovné zníženie objemu produkcie. To však bude podľa pozorovateľov narážať na odpor dvoch významných producentov - Iránu a Venezuely. O týchto krajinách sa špekuluje, že nedodržiavajú dohodnuté ťažobné kvóty a predávajú ropu nad dohodnuté objemy. Vo Venezuele, ktorá je druhým najväčším producentom ropy na svete, situáciu komplikujú blížiace sa prezidentské voľby, takže súhlas s reštriktívnymi opatreniami ako obmedzenie ťažby sa nedá očakávať. "Sú tu Venezuela a Irán, ktoré z vnútropolitických dôvodov nehrajú a v najbližších mesiacoch ani nezačnú hrať tú istú hru ako ostatné krajiny. Z tohto dôvodu už nemáte kompletnú organizáciu, ktorá by bola schopná prijať závažnejšie rozhodnutia," povedal k tomu Roger Diwan zo spoločnosti Petroleum Finance Company.
Ceny ropy na Slovensku však podobný pád ako ceny ropy nezaznamenali. Kým ropa klesla na svetových trhoch za rok zhruba o 40 %, ceny benzínu na Slovensku klesli najviac o 5 %. "V prvom rade je treba pripomenúť, že v uplynulom roku zaznamenal výrazný rast kurz dolára voči korune. Pokles cien ropy tak vyvážilo posilnenie dolára voči korune a výsledný efekt poklesu cien ropy bol omnoho nižší, pretože naše obstarávacie náklady neklesli ani zďaleka tak výrazne ako cena ropy vo svete," vysvetlil hovorca Slovnaftu Ľubomír Žitňan. Jediná slovenská rafinéria pritom kupuje ropu iba za doláre. Žitňan okrem toho pripomenul, že rafinéria sa na cene, ktorú platí za benzín občan na benzínovej pumpe, podieľa iba jednou tretinou. "Zvyšok je hlavne spotrebná daň z uhľovodíkových palív a daň z pridanej hodnoty, ale aj provízie obchodníkov. Zníženie našich cien sa tak na konečnej cene nemôže prejaviť v takej miere, ako by si niekto predstavoval," dodal hovorca Slovnaftu.