RECENZIA/OPERA Premiéra Janáčkovej opery Její pastorkyňa v B. Bystrici vyvolala divácke ovácie postojačky

Štátna opera Banská Bystrica * Leoš Janáček: Její pastorkyňa * Dirigent: Igor Bulla * Režisér: Marián Chudovský * Scéna: Jozef Ciller * Kostýmy: Peter Čanecký * Zbormajster: Ivan Mráz * Účinkujú: M. Tomanová, T. Brummerová, B. Lenhardová, O. Hromadová, ..

Štátna opera Banská Bystrica * Leoš Janáček: Její pastorkyňa * Dirigent: Igor Bulla * Režisér: Marián Chudovský * Scéna: Jozef Ciller * Kostýmy: Peter Čanecký * Zbormajster: Ivan Mráz * Účinkujú: M. Tomanová, T. Brummerová, B. Lenhardová, O. Hromadová, S. Matis, J. Novotný, Z. Vongrey

Nestáva sa v slovenskom opernom prostredí často, že inscenácia osloví divákov natoľko, aby demonštrovali svoje pocity najvyšším stupňom uznania - ováciami postojačky. Fakt, že sa tak stalo v našom najmenšom hľadisku a navyše pri diele Janáčkovom, teda pri tvorbe 20. storočia, je hoden prinajmenšom povšimnutia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prax Štátnej opery v Banskej Bystrici hodnotila v ostatnom desaťročí kritika nanajvýš priaznivo. Hoci ani v tomto divadle pred každým počinom nemožno sňať klobúk, trend vyváženej dramaturgie a v rámci možností zaujímavých interpretačných výsledkov je ťažko spochybniteľný. Po divadelnom odkaze jedného z najväčších operných autorov všetkých epôch, Leoša Janáčka, siahajú slovenské súbory opatrne, obávajúc sa, že kasu naplní len talianska opera (všakže, dramaturgia SND?). Bystričania si v roku 70. výročia úmrtia skladateľa vybrali Její pastorkyňu, aby jej prezentáciou vyvrátili prinajmenšom dve umelo živené pochybovania. Po prvé, že zárukou úspechu je názov diela a nie jeho umelecké stvárnenie a po druhé, že janáčkovská citová úprimnosť a dramatizmus nechávajú diváka chladnejším než verdiovské a pucciniovské hity. A ešte čosi. Po rokoch odmlky otvorili možnosť realizovať sa v opernom teréne režisérovi M. Chudovskému, dočasne (?) usídlenému v TV Markíza. Bol to krok šťastný, pretože nová, neopotrebovaná optika chýba slovenskej opere ako soľ. Pritom Chudovský vonkoncom nie je avantgardista či experimentátor. Jeho rukopis je v princípe pietny voči skladateľskému zápisu, nie je však konvenčný ani staromilný. Dobre vie, že janáčkovská partitúra nepotrebuje žiadne "vylepšovania", že je to dokonalá predloha vyžadujúca citlivého interpreta, schopného odhaliť psychológiu postáv a vytvoriť dráme zodpovednú atmosféru. To sa Chudovskému na činoherne koncipovanej, z drevených dosák skonštruovanej scéne (výtvarník Jozef Ciller) podarilo takmer bez výhrad. Folklórny prvok dostal v kostýmovom vyjadrení striedmy rozmer, podobne rekvizity sú výlučne funkčné, bez ilustračných podtónov. Réžia je stále na pulze drámy, cíti jej hroty i latentné útlmy, vníma tiež polohy medzi nimi. Polemizoval by som azda s dvoma-tromi postupmi, napríklad so zbytočným akcentovaním religiozity, ktorá je zakomponovaná v samotnom texte, trocha ma rušil rachot padajúcich dosák a nevidel som ani zmysel aranžovania úvodov dejstiev.

SkryťVypnúť reklamu

Její pastorkyňa je previerkou kvalít orchestra a dirigenta. Igor Bulla potvrdil svoj zmysel pre precíznosť, vypracoval nemálo detailov, no hovoriť o plnej spokojnosti by bolo trocha nadsadené. Slovom, išlo o solídne hudobné naštudovanie. Na javisku dominovali dva výborné výkony. Bývalá bystrická sólistka, dnes protagonistka ostravskej opery T. Brummerová bola dramaticky a výrazovo strhujúcou Kostelníčkou. Najväčším prekvapením sa stal spevácky výkon tenoristu S. Matisa (Laca), ktorý vďaka ojedinele zaujímavému hrdinnému tenoru stojí na prahu sľubnej kariéry. Profil ľahkovážneho Števu priliehavo kreoval J. Novotný, takže z kvarteta ťažiskových postáv sa iba M. Tomanovej nepodarilo odhaliť potrebný lyrický rozmer postavy Jenůfy.

Do jubilejnej, štyridsiatej sezóny vstúpila banskobystrická Štátna opera úspešne. Nová inscenácia si zaslúži pozornosť publika pre svoje kvality a dramaturgia divadla pochvalu za smelý projekt, ktorým sa uchádza o jeho priazeň.

SkryťVypnúť reklamu

PAVEL UNGER

(Autor je stálym spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 471
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 126
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 697
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 017
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 250
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 548
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu