Európska integrácia je proces, ktorý udržal na západe Európy mier 50 rokov. Ani jeden člen únie nepotrebuje ani jedného vojaka, aby sa chránil proti inému partnerovi v EÚ, uviedol veľvyslanec. Vstup do EÚ bráni izolácii štátov a vytváraniu zón vplyvu. Výhody rozšírenia EÚ presahujú oblasť ekonomiky. Členstvo v EÚ znamená, že kandidát získava všetky práva aj povinnosti. Kandidát musí prevziať právny systém a politiku EÚ. Spoločná politika štátov EÚ spočíva v spoločnej poľnohospodárskej politike, spolupráci v oblastiach vnútra a spravodlivosti, v splnení podmienok Shengenskej dohody, v prijatí politiky EÚ v bezpečnostnej politike, a v neposlednom rade v uplatňovaní ekonomickej politiky a v prijatí menovej únie, upozornil veľvyslanec. Kandidáti na vstup musia prijať asi 10 tisíc predpisov EÚ formou smerníc a nariadení do národného práva.
Členstvo v EÚ nedovolí diskriminovať štátnych príslušníkov iných krajín EÚ. V budúcnosti Nemci a iní Európania budú môcť získať pozemkové vlastníctvo v kandidátskych krajinách. Vzhľadom na značný rozdiel v cenách nehnuteľností v krajinách EÚ a kandidátskych krajinách budú kandidátske krajiny žiadať prechodné lehoty na možnosť nadobúdania nehnuteľností, povedal veľvyslanec a pokračoval. Na druhej strane ľudia z kandidátskych krajín získajú právo pracovať v ktoromkoľvek štáte EÚ. Sú však obavy, že až 600 tisíc ľudí z kandidátskych krajín využije možnosť voľného pohybu a príde bývať do Nemecka. Ide o to, zvýšiť úroveň blahobytu v kandidátskych krajinách, aby sa ich občanom vyplatilo zostať vo vlasti. Vo voľnom pohybe budú zavedené prechodné lehoty pre voľný pohyb zamestnancov. To bolo zavedené aj pri skorších vstupoch Španielska a Portugalska, vtedy existovali prechodné lehoty až 8 rokov. Veľvyslanec poukázal na názor skeptikov rozšírenia EÚ, ktorých je aj v Nemecku čoraz viac, tí poukazujú na náklady spojené s rozšírením, ktoré Európska komisia odhadla v dokumente Agenda 2000 na 80 mld ECU na obdobie rokov 2000 až 2006. Tieto náklady sa zdajú aj nemeckému daňovníkovi veľké, lebo platí 30 % príjmov do rozpočtu EÚ.
KOĽKO BY STÁLO NEROZŠÍRENIE EÚ?
Veľvyslanec si položil otázku: Aké by mohli byť eventuálne náklady pre EÚ v prípade nerozšírenia EÚ? Odpovedal poznatkami: Následky občianskej vojny v bývalej Juhoslávii stáli doteraz nemeckého daňového poplatníka vyše 17 mld DEM. Nemecko prijalo viac utečencov ako všetky ostatné európske štáty dohromady. Náklady štátov EÚ na vydržiavanie jednotiek ESFOR v Bosne a Hercegovine sú 7 mld USD, v tejto sume nie sú náklady na rekonštrukciu. Veľvyslanec uzavrel: Náklady na preventívny manažment kríz (pod tým treba rozumieť rozšírenie EÚ na Východ) sú nižšie ako náklady na zvládnutie kríz v akútnom stave (občianska vojna) a ďalšie vyvolané náklady. Integráciou do EÚ chceme exportovať stabilitu politickú, ekonomickú, sociálnu a vojenskú, aby sme sa vyhli tomu, že jedného dňa budeme musieť importovať nestabilitu v podobe nelegálneho prisťahovalectva, organizovanej kriminality, ekologických katastrof prekračujúcich hranice, vysvetlil veľvyslanec.
VÝZNAM PRÁVNEJ ISTOTY PRE INVESTOROV
Pri investovaní v reformných európskych krajinách Nemecko využíva ich výhody, menovite nízke mzdové náklady, dobrú kvalifikáciu v týchto krajinách. Nemecké investície na Slovensku v porovnaní s Maďarskom, Poľskom a Českom predstavujú iba 10 % z tejto skupiny krajín, povedal veľvyslanec. Najvýznamnejšou nemeckou investíciou je investícia Volkswagenu v Bratislave. Medzi nemecké investície na Slovensku patrí aj vývoz know-how, príkladom je stavebné sporenie. Prvým krokom v investovaní do krajín východnej Európy je tzv. "predĺžená dielňa", pri nej sa presúva do prevádzok v týchto krajinách výroba, ktorá je v Nemecku príliš nákladná. Za tým by mal nasledovať druhý krok, rozvoj finálnej výroby, kde možno využiť kvalifikačnú štruktúru poracovníkov a výskum a vývoj v týchto krajinách, vysvetlil veľvyslanec.
Pre cudzích investorov je mimoriadne dôležitá právna istota. Ako príklad uviedol veľvyslanec slovenský tabakový priemysel. Podnik investuje a čaká určitý predaj na Slovensku za daných daňových podmienok, zrazu sa drasticky zvýšia dane z tabaku a cigariet, dôsledok je, že sa začnú pašovať cigarety z iných krajín, štátny rozpočet nedosiahne to, čo chcel, ale investor má z toho škodu, domnieva sa veľvyslanec. Potom si to parlament uvedomí a vráti sa k pôvodnej daňovej sadzbe, potom sa zasa zákon celé mesiace nepodpíše a preto nezačne pôsobiť. Toto sú veci, ktoré investora nepovzbudzujú, aby investoval v tejto krajine. Dúfam, že sa to zmení, povedal veľvyslanec.
TREBA ZABRÁNIŤ NOVEJ HRANICI MEDZI ČR A SR
Slovensko sa rozhodlo pre integráciu do EÚ a uplynulé voľby to výrazným spôsobom potvrdili. Po kritických vyjadreniach EÚ na adresu Slovenska v minulosti EÚ vyjadrila svoju spokojnosť. Zároveň EÚ povzbudila slovenský parlament, aby odstránil prekážky spočívajúce najmä v nedostatku demokracie. Slovensko je schopné pripojiť sa k prvej skupine štátov, s ktorou sa začnú rokovania onedlho. Viem si predstaviť, že s niektorými susednými štátmi budú pri integrácii väčšie starosti ako so Slovenskom, povedal veľvyslanec. Bolo by žiaduce, aby do EÚ vstúpili súčasne Česká republika a Slovenská republika, aby sa tým zabránilo vzniku vonkajšej hranice EÚ medzi týmito krajinami. Oneskorený štart nemusí znamenať, že sa v tom istom čase nedosiahne cieľ. Budúcnosť je vo vašich rukách, my vám pomôžeme, povedal na záver svojej prednášky veľvyslanec Nemecka.
JURAJ ĎURČENKA